Rakúsky spotrebiteľský časopis Konsument tvrdí, že populárny WhatsApp je jedna z najmenej bezpečných aplikácií. Vyčíta mu slabú ochranu súkromia používateľov.
Aplikácia, cez ktorú možno posielať textové správy, zdieľať multimediálny obsah a po novom dokonca aj telefonovať, je po prvom roku bezplatného používania dostupná za poplatok 0,99 USD (asi 0,89 €) ročne. Celosvetovo má zhruba 700 miliónov používateľov, ktorí cez ňu denne pošlú zhruba 30 miliárd správ, 700 miliónov fotiek a 100 miliónov videí. Rýchly rast WhatsAppu najmä medzi mladými bol jedným z dôvodov, prečo ho Facebook minulý rok kúpil za neuveriteľných 19 miliárd dolárov.
Aplikácia nahrádza najmä SMS a MMS služby mobilných operátorov - pri zanedbateľnom ročnom poplatku a bez akejkoľvek viazanosti. Má to však háčik.
Mobilný Big Brother
Začína to už pred inštaláciou aplikácie. WhatsApp vyžaduje od používateľa súhlas s prístupom k jeho kontaktom, miestam, kde sa nachádza, SMS-kám, fotkám, videám, súborom, ku kamere, mikrofónu, informáciám o bezdrôtovom pripojení, k zapnutým aplikáciám, totožnosti majiteľa smartfónu či k údajom o volaniach.
Služba môže sťahovať všetky údaje na svoj server už počas inštalácie. Celý tento proces je diskutabilný najmä kvôli prístupu ku kontaktom používateľa. Prevádzkovateľ WhatsApp takto získava údaje aj o ľuďoch, ktorí aplikáciu nemusia mať nainštalovanú a nedali jej teda ani súhlas.
Používateľ sa následne dostáva na uvítaciu stránku, ktorá žiada ďalší súhlas - s obchodnými podmienkami. Na odkaz s obchodnými podmienkami však klikne iba málokto a ak sa aj niekto odváži, čaká ho zdĺhavé čítanie 12 stránok textu v angličtine. Je to pritom jediná cesta ako zistiť na čo všetko dáva používateľ aplikácii povolenia.
Neprekladajú ani do nemčiny
Proti obchodným podmienkam WhatsApp v angličtine sa v minulosti ohradili Nemci a požiadali prevádzkovateľa o nemecký preklad. Rovnaký postoj zaujali aj Rakúšania. WhatsApp zatiaľ nijako nezareagoval.
To, či by mala byť aplikácia dostupná slovenským spotrebiteľom v slovenskom jazyku, nie je podľa právničky Kataríny Zalaiovej z Európskeho spotrebiteľského centra v SR jednoznačné: „Podľa nášho právneho poriadku majú byť podstatné informácie o výrobku uvedené v štátnom jazyku. Aplikácia však nie je výrobok v pravom slova zmysle, ide skôr o digitálny obsah, pričom ten na Slovensku zatiaľ zákonom upravený nie je.“
Okrem toho vývojár WhatsApp je z USA. Ak by aplikácia pochádzala z EÚ, bolo by podľa K. Zalaiovej rozhodujúce, či jej vývojár smeruje svoju činnosť na slovenských spotrebiteľov.
Slabý čaj pre hackerov
Konto na WhatsApp sa v súčasnosti dá jednoducho hacknúť pomocou aplikácií, ktoré vyvinuli dvaja softvéroví vývojári. Cez WhatsSpy Public od Holanďana Maikela Zweerinka sa možno dostať k údajom o poslednom prístupe, profilovým obrázkom, statusom a nastaveniam ochrany osobných údajov každého používateľa.
Informáciu o poslednom prístupe bez vedomia používateľa umožňuje sledovať aj softvér výskumníkov z univerzity v Ulme, a to dokonca aj vtedy, keď má používateľ deaktivovanú notifikáciu „Naposledy videný“.
Ako si ochrániť súkromie
Radikálnym riešením je aplikáciu odinštalovať a prípadne si vybrať iného poskytovateľa podobnej služby. Napríklad japonskú aplikáciu Line zarábajúcu na predaji nálepiek (veľkých emotikonov), ktorá umožňuje bezplatne posielať správy, volať a zdieľať multimediálny obsah. Podobné funkcie poskytuje aj Viber, považovaný za konkurenta služby Skype, či bezplatná kórejská aplikácia KakaoTalk, ktorá umožňuje šifrovanie komunikácie. Na prenose zakódovaných dát fungujú aj švajčiarske aplikácie Threema a myENIGMA.
Kto chce ostať verný WhatsApp, mal by si skontrolovať nastavenia súkromia. V položke Účet/Súkromie sa dajú vypnúť potvrdenia o prečítaní správy aj verejné zobrazovanie informácie o poslednom prístupe. Aj pri profilovej fotke a statuse si môže používateľ vybrať, či budú viditeľné pre každého, len pre svoje kontakty alebo pre nikoho. Nastavenie „pre každého“ odborníci neodporúčajú.