Izraelskú spoločnosť Waze kúpil Google ešte v roku 2013, ale v Európe nemá okrem country manažéra jediného zamestnanca. Funguje na dobrovoľnej báze a na Slovensku sa o funkčnosť aplikácie stará asi 30 dobrovoľníkov. Robia to úplne zadarmo a táto komunita zväčša IT-čkárov berie Waze ako svoje hobby vo voľnom čase. TREND.sk sa rozprával s Tomášom Gurským a Štefanom Porubčanom, ktorí sa označujú za dobrovoľných koordinátorov Wazeu na Slovensku.

Je streda, pol desiatej doobeda (minulý týždeň) a my sledujeme dopravnú situáciu na Slovensku. Ako to vyzerá?

Ak si to zoberieme za celé Slovensko, máme 148 kilometrov kolón, ale tento údajne nie je výpovedný. Oveľa dôležitejšia je sumárna dĺžka zdržania vodičov na cestách. Aktuálne máme 355 minút. My sme si urobili aj stupne dopravy podľa zaťaženosti. Konkrétne ide o päť stupňov dopravy, ale ani to nám už nepostačuje, pretože piaty stupeň dopravy máme každý pondelok ráno, každý utorok ráno a každý piatok popoludní.

Ak tomu dobre rozumieme, na základe celkovej sumy zdržania dokážete presne identifikovať, ktoré dni sú pri zdržaniach najťažšie. Ako sa pohybujú napríklad v pondelok?

Práve z celkových minút zdržania vieme, kedy to najviac vrie. Podľa toho vieme, že pondelky rána vyzerajú zle. Teraz koncom septembra a začiatkom októbra nám toto sumárne číslo zdržania na celom Slovensku vyskočí aj nad tisíc minút. Práve teraz je to veľmi zlé, pretože sa opravuje D1, na moste Lafranconi je spomalenie plus rôzne uzávierky v meste. V extrémnych prípadoch, a naozaj sme ich tu v októbri mali, sa stávalo, že nám číslo vyskočilo až nad 1 500 až 1 800 minút. Rekord padol na začiatku roka, keď tu bola snehová kalamita a vtedy bola celková dĺžka zdržania na Slovensku okolo 2 200 minút.

Waze na Slovensku: O priestupkoch sa policajti nikdy nedozvedia

Waze komunita na Slovensku Zdroj: Tomáš Gurský

Sú tieto dáta o tom, aké sú súhrné zdržania a počet kilometrov v kolónach, voľne dostupné, alebo ich predávate?

Nie. Poskytujeme ich len partnerom, teda Zelenej vlne a odťahovým službám.

Platia si za tieto dáta?

Nie, sú pre nich zadarmo, ale spolupráca je vzájomná.

Čo to znamená?

Na oplátku oni nám poskytujú dáta a keď sa niečo závažné stane, telefonujú nám. Napríklad informácia, aby sme uzavreli D1 alebo inú cestu, pretože je tam skrížený kamión a odhadujú to na dve hodiny. Sú to pre nás cenné informácie. Samozrejme, aj oni propagujú Waze a existujú vzájomné pravidlá. Pre nich je to výhodné, pretože majú k dispozícii presnú polohu nehody ešte skôr, ako im to niekto nahlási. Rovnako majú k dispozícii informáciu o vážnosti nehody, hoci ide o subjektívny pocit wazera, ktorý okolo nehody prechádza, ale keď ju nahlásia dvaja-traja, je to relevantnejšie.

Ako fungujú algoritmy

Ako s touto informáciou interne narábate?

My to len sledujeme a vyhodnocujeme extrémy. Napríklad, keď je dĺžka zdržania vysoká, tak o tom informujeme na svojom Facebooku. Samozrejme, samotný Waze informáciu vyhodnocuje a keď je zdržanie vysoké, tak všetkých vodičov od miesta nehody odkloníme na alternatívnu trasu. Tá alternatívna trasa sa musí oplatiť a vodiča neodkloníme cez hory-doly len kvôli jednej minúte.

"Ak chceme urýchliť proces a máme overenú informáciu napríklad od odťahových služieb, tak to urobíme sami manuálne. Keďže je nás asi 30 dobrovoľníkov, stále je niekto online a dokážeme rýchle zareagovať."

Takže tú uzávierku cesty nahadzujete manuálne?

Áno, keď nám to napríklad povie Zelená vlna, že je to neprejazdné, tak jeden z nás dokáže hodiť do systému uzávierku napríklad na dve hodiny. Keď ale okolo miesta nehody prejdú prvé autá, tak náš algoritmus sám ukončí uzávierku.

Rozhodnutie je teda primárne založené na algoritmoch v systéme, ktorý to vyhodnocuje, kedy je alternatívna cesta výhodnejšia?

Samozrejme, fungujú algoritmy, ale zásadná je rýchlosť rozhodnutia – v tomto prípade rýchlosť uzavrenia cesty. Príklad: Skríži sa kamión a cesta je neprejazdná. Algoritmus si musí byť istý, že cestu je potrebné uzavrieť. Pretože sa môže stať, že traja wazeri zastavia na odpočívadle a on kvôli tomu uzavrie diaľnicu. Samozrejme to takto nemôže fungovať.

Ak chceme urýchliť proces a máme overenú informáciu napríklad od odťahových služieb, tak to urobíme sami manuálne. Keďže je nás asi 30 dobrovoľníkov, stále je niekto online a dokážeme rýchle zareagovať. Stáva sa, že komunikujeme aj medzi sebou, keď sa niekto osobne dostane do zápchy ako napríklad minule na R1. Kolega sa nám ihneď ozval, aby sme ju zavreli, čo sme aj urobili a poslali sme vodičov po obchádzke. Diaľnica bola naozaj uzavretá na tri hodiny.

Zápcha je pochopiteľná, ale ako Waze napríklad vyhodnocuje zaplavený podjazd? Je to rovnako nečakaná situácia, ale autá tam nestoja.

Sú to prípady, ktoré musíme manuálne manažovať. Ľudia prídu k miestu a vidia, že je to zaplavené, ale Waze reálne nemá dáta o tom, že tam je problém. Keď Waze nemá dáta, cestu jednoducho neuzavrie a aj keď tam nik neprejde, použije pre zobrazenie historické dáta, ako sa tam jazdilo v danom dni v danej hodine. Ak by dnes v stredu zaplavilo podjazd na Bajkalskej, použije historické dáta zo stredy doobedia. On nemá odkiaľ vedieť, že je cesta zaplavená a preto to musíme nahodiť my.

Veľké rádia neprejavili záujem

Prečo spolupracujete len so Zelenou vlnou, prečo nie aj so Stella centrom či Rádiom Expres?

Je to vzájomná aktivita, začali sme s nimi spolupracovať asi v roku 2012 a už vtedy sme oslovovali aj ostatné médiá, ale o spoluprácu prejavili záujem len ľudia zo Zelenej vlny, ktorú považujem za priekopníka. Zelenú vlnu si mnohí spájajú so Slovenským rozhlasom, ale nie je to celkom tak. Vysiela sa na štyroch okruhoch rozhlasu, ale ich správy preberajú aj komerčné rádiá. Väčšie rádiá ako Fun radio alebo Expres majú vlastné dopravné spravodajstvo, ale o spoluprácu v tom čase nemali záujem. Navyše Expres vyvinul vlastnú aplikáciu.

So Zelenou vlnou, ktorá o vás prejavila záujem, vás viaže stále exkluzivita spolupráce?

Už nie. Bola prisľúbená len na dva roky, ale spolupráca bola natoľko vynikajúca, že ju nemáme dôvod meniť. Samozrejme, že ak príde nový partner a opýta sa nás na možnú spoluprácu, nemáme problém. Istý čas o tieto dáta malo záujem Rádio Viva, ale žiaľ to bolo tesne predtým, ako skončili. V minulosti chcela spolupracovať aj Markíza s Teleránom, ale to bolo v čase, keď sme mali exkluzivitu s RTVS.

"Cez Zelenú vlnu sme sprostredkovali kontakt na wazera polícii, ktorý bol očitým svedkom. Podarilo sa nám ho kontaktovať a zhodou okolností mal v aute kameru. Je to samozrejme extrém, ale vieme pomôcť polícii."

Overujú sa nejako informácie z Wazeu?

Zelená vlna má niekoľko redaktorov, ktorí s informáciami aktívne pracujú. Napríklad, nahlásime im, že sa na danom mieste stala vážna nehoda a keďže majú systém od nás, táto správa im v priebehu sekundy pípne na monitore.

V prvom rade si pozrú spoľahlivosť používateľa (wazera) na základe historických udalostí, ktoré nahlásil. Keď je to dôveryhodná informácia, volajú na políciu na daný región, kde si túto informáciu overujú. Spýtajú sa policajtov, či o nehode vedia, čo sa tam stalo a ako dlho odhadujú zdržanie. Lenže častokrát sa stáva, že ani policajti nevedia, že sa nehoda udiala, pretože je taká čerstvá. Je to logické - pri vážnej nehode sa rieši najprv sanitka a až potom sa volá na 158. Rovnako sa stal prípad, že na R1 sa začala bez zjavnej príčiny vytvárať zápcha, čo nám potvrdzovali wazeri. Zelená vlna volala policajtom, ale oni o tom ani nevedeli. Nemali tam kamery a tak poslali na daný úsek auto. To je dôkaz, že informácie z Wazeu sa dostávajú oveľa ďalej, ako si bežní používatelia tejto aplikácie myslia.

Pomôže Waze polícií pri pokutovaní?

Využíva teda tieto dáta aj polícia?

Uvediem príklad: Za Trenčínom auto zrazilo chodca, bol na mieste mŕtvy. Vodič ušiel z miesta činu a v okolí boli wazeri. Cez Zelenú vlnu sme sprostredkovali kontakt na wazera polícii, ktorý bol očitým svedkom. Podarilo sa nám ho kontaktovať a zhodou okolností mal v aute kameru. Je to samozrejme extrém, ale vieme pomôcť polícii.

Čo bežné priestupky ako vysoká rýchlosť? Aj tu spolupracujete s políciou?

Pokiaľ ide o bežné priestupky ako prekročenie rýchlosti, tak Waze žiadne dáta nikomu neposkytuje. Po prvé preto, že sú ukladané anonymne. Predstavte si, že piati používatelia prešli daným úsekom 50 kilometrov za hodinu a len vy prejdete autom rýchlosťou 120. Waze vašu jazdu odignoruje. Waze hľadá pri posudzovaní rýchlosti v danom úseku v danom čase vážený priemer. Ak by aj niekto z polície chcel niekedy pokutovať vodičov z Wazeu, nemá šancu. Ak ide o vážny trestný čin, tak v tomto prípade je možné niečo zistiť. Stal sa prípad v Mexiku, kde zlodeji používali Waze, aby unikli hliadkam polície a Waze s políciou spolupracoval.

Waze na Slovensku: O priestupkoch sa policajti nikdy nedozvedia

Zdroj: SITA / AP

Vie Waze identifikovať totožnosť každého vodiča alebo je len na používateľovi, aké údaje sprístupní?

Nie. Wazer dokáže byť úplne anonymný tým, že preskočí všetky registrácie. Môžete sa pokojne zaregistrovať ako fantomas 001.

Ako ste sa teda dostali k vodičovi, ktorý bol svedkom nehody chodca?

Ak vieme, kto nahlásil udalosť, je registrovaný a nemá invisible (neviditeľný) mode, tak sa dá vo väčšine prípadov tento človek kontaktovať. My ako dobrovoľníci kontaktujeme Waze support, ktorý mu pošle mail na jeho registračný mail. V maili sa uvedie, aby kontaktoval políciu alebo nás. Je to už na jeho slobodnej vôli, či zareaguje alebo mail odignoruje. My sa k dátam používateľov nedostávame vôbec, ani k e-mailovej adrese, pretože nie sme zamestnancami Wazu, ale sme len dobrovoľníci. Samozrejme, ak sa polícia obráti na verejnosť a my máme takéto informácie o trestnom čine, ako v tomto prípade, tak vieme pomôcť.

Ako Waze vyhodnocuje hlásenia od overených wazerov a vodičov, ktorí si Waze zapnú výnimočne a nemajú takú bohatú históriu?

Každá udalosť, ktorá je hlásená, je inými používateľmi potvrdzovaná. Keď je pred vami hlásená policajná hliadka, môžete túto informáciu potvrdiť (palec hore) alebo odkliknete, že už nie je aktuálna. My dokážeme zistiť práve na základe tohto parametra, že udalosť je spoľahlivá a nezávisí od toho, či je wazer overený alebo ide o úplného nováčika. Spoľahlivosť sa v našom systéme vypočítava.

Do výpočtu vstupuje niekoľko parametrov, jedným z nich je, aké spoľahlivé informácie poskytoval wazer v minulosti. (Ukazuje na obrazovku s dátami spoľahlivosti používateľov) Tento wazer má napríklad 50 percent, tento dokonca 80 percent, čo je veľmi dobré. Tu vidíte, že udalosť nahlásil wazer, ktorý má spoľahlivosť len 39 percent, čo je málo. Pri každom wazerovi je uvedené percento spoľahlivosti a zároveň aj počty užitočných a neužitočných informácií, ktoré poskytol v minulosti. Nemusí to byť samozrejme problém, ak má veľa neužitočných udalostí, možno mal len smolu - nahlási odstavené auto a to sa pohne v priebehu niekoľkých sekúnd a tak ostatní wazeri vyhodnotia túto informáciu ako neaktuálnu.

Ak ide o spoľahlivého wazera, tak si napríklad Zelená vlna neoveruje pravosť informácie u polície?

Áno. Keď má wazer spoľahlivosť nad 80 percent a pri danej udalosti sú aspoň dve potvrdenia od iných vodičov, berie sa táto informácia ako overená. To je základný algoritmus, akým spracúva našu informáciu Zelená vlna. Túto spoľahlivosť informácie samozrejme bežný vodič nevidí, vieme o tom len my. Bežný wazer berie informáciu, ktorú mu zobrazuje aplikácia „jednú ako druhú“. My ju ale vieme vyhodnotiť podľa užitočnosti a spoľahlivosti.

Má k týmto informáciám o hláseniach v takej podrobnej podobe prístup aj polícia?

Nie, ale nie je vylúčené, že tieto informácie sa k nim dostanú v budúcnosti. V autách majú počítače a mapy, preto je možné, že ak sa nám podarí v budúcnosti nadviazať spoluprácu, naše dáta dostanú do svojich prístrojov. Je to naozaj technicky možné.

Spolupráca s políciou trošku naháňa strach. Na aké účely by ich používali?

Mali by real time dáta napríklad o nehodách. Vedeli by presne, kde sa nehoda stala a pôjdu na miesto zásahu bez hľadania. Hlavne ide o udalosti, ktoré boli na dispečingu nahlásené menej presne. Policajti by cez Waze dostali presnú lokalizáciu nehody, na základe ktorej by si zvolili najvýhodnejšiu a najrýchlejšiu trasu k nehode. Prečo by mali ísť cez preplnený obchvat Bratislavy, keď môžu byť rýchlejší cez niektoré najbližšie exity na diaľnicu? To je jeden aspekt, ale polícia by z týchto dát mohla filtrovať najnehodovejšie úseky, kde sú problémy so zápchami a na základe týchto informácií by sa dali ladiť napríklad semafory, aby krízové smery boli priepustnejšie. Celkovo sa dajú dáta využiť pri rozvoji cestnej siete.

Nemôžu policajti tieto dáta zneužiť na filtráciu úsekov, kde sa vodiči premávajú priemernou rýchlosťou vyššou, ako je najvyššia povolená rýchlosť?

Nie, takéto dáta by nemali.

Mestám pomôžeme pri budovaní infraštrukúry

Waze často spolupracuje s mestami ako napríklad New York a dáta si vymieňajú. Ako to funguje?

Waze má program Connected Citizens Program s mestami a samosprávami, ale zatiaľ v Bratislave nefunguje. Program je o tom, že tieto dáta sú pre magistrát zadarmo, ale na druhej strane aj Waze očakáva, že magistrát bude poskytovať nejaké dáta – napríklad sú to informácie o plánovaných uzávierkach. Síce sú verejne dostupné na webových stránkach mesta, ale každé mesto ich má inak štruktúrované, najčastejšie v PDF súbore, ktoré často nie sú aktualizované.

Vy tieto dáta vyhľadávate na stránkach magistrátov a nahadzujete ich do systému?

Áno. Vytvorili sme aj formulár, kde nám môžu aj bežní používatelia hlásiť plánovanú alebo aktuálnu odstávku. U nás je tiež problém, že tieto dáta o plánovaných odstávkach nie sú v štruktúrovanej forme a nedajú sa spracovávať automaticky. Pritom Praha aj iné mestá to v tejto podobe poskytujú.

Čo to znamená?

Znamená to, že plánované uzávierky sú zverejňované len podľa ulíc a mnohé sú veľmi dlhé, preto nevieme presnú lokalizáciu uzávierky. Alebo sú to informácie, ktoré sú nejasné. Pomohlo by, ak by nám poskytli súradnice daného miesta. Ďalším problémom je, že sú zverejňované odstávky z časového hľadiska „od do“, ale reálne sa na ceste ešte nepracuje – ide len o povolenie realizátora stavby, aby tam urobil uzávierku. Často sa stáva, že uzávierka sa reálne začne neskôr a skončí sa neskôr, ako bolo plánované. Rovnako často musíme informácie filtrovať a zisťovať, ako skutočne odstávka vyzerá.

My by sme boli ochotní poskytnúť mestu štatistiky o doprave v jednotlivých úsekoch, cenné dáta, ktoré sa im zídu pri projektovaní alebo rekonštrukciách ciest, ale ako protihodnotu by sme požadovali reálne dáta o reálnych uzávierkach v meste. Mestu by sa poskytli používateľmi nahlásené problémy, ktoré môže mesto riešiť - či už ide o nehodu piatich áut alebo výtlky.

Waze zarába na reklame, nerozmýšľa sa aj nad monetizovaním dát, ktoré by predával tretím stranám?

Používatelia vložia obsah, mapy a teda informácie sú zadarmo, čo je hlavná myšlienka Wazeu. Ak by niekto v budúcnosti niečo na tomto koncepte menil, koncept spadne. Nie je vylúčené, že jedného dňa, keď budú mať superkvalitné mapy, tak ich budú predávať. V rámci Európy je pokrytie Wazeom naozaj skvelé, ale nedá sa to zatiaľ povedať o iných regiónoch ako napríklad Afrika. Zatiaľ nemôžu konkurovať globálnym mapovým providerom.

Prečo ale nepredávate dáta odťahovým službám? Spolupracujete s nimi, ale im ide o biznis a dáta využívajú vo svoj prospech.

Keď sme sa na to pýtali v Izraeli (centrále Wazeu), nepovolili to. Povedali, že dáta je možné poskytovať len formou partnerstva so súkromnými subjektmi, ale musí fungovať princíp reciprocity, teda niečo za niečo. Dáme vám dáta, ale dáte aj niečo naspäť aj Wazeu – najčastejšie ide teda o informácie o dopravnej situácii.

Niekto zbiera známky, my pracujeme pre Waze

Ste dobrovoľníci, máte na Slovensku akúsi nezávislosť? Napríklad potrebovali ste pre spoluprácu so Zelenou vlnou povolenie od centrály?

Sme nezávislí. Sme dobrovoľníci, ktorí nie sú zamestnancami Wazu. Sme niečo ako poradný hlas, pretože poznáme lokálne pomery, poznáme rádiá a ich počúvanosť a rovnako poznáme konkurenciu. Stačí im vysvetliť naše rozhodnutie. Výhodou spolupráce so Zelenou vlnou je napríklad obrovské pokrytie, ktoré by sme s iným partnerom nedosiahli, istotu, že sa slovíčko Waze objaví v rádiu a reláciách ako Pozor zákruta alebo máme benefit, že môžete ísť so Zelenou vlnou na autosalón.

Koľko aktívnych wazerov funguje na Slovensku?

Niekedy si tieto dáta vypýtame z centrály, ale tieto informácie sú neverejné. Môžeme povedať, že číslo rastie a ide o desiatky tisíc wazerov. Ide o aktívnych wazerov, ale samotná definícia „aktívny“ je zmätočná, pretože nie je definovaná. My máme len dáta o aktuálnych wazeroch – napríklad v špičke v danej minúte je to okolo 1 800 vodičov na Slovensku.

Vyčleňuje Waze na Slovensku nejaký rozpočet na marketing a propagáciu?

V istej miere nás podporujú. Raz do roka priletia do nášho regiónu, teda Česko a Slovensko, a ideme na výlet, kde nám odprezentujú výsledky a čo nás čaká. Samozrejme dajú nám nejaké reklamné predmety a darčeky, mnohí ich už dostali po uplynulé roky, preto ich často dávame do súťaží na Facebooku. Ide zvyčajne o termosky, držiaky na mobily s logom alebo nálepky.

Asi to teda nerobíte len kvôli výletu do Tatier raz do roka alebo nálepkám?

Jednoducho nás to baví, je to príjemné spestrenie života ako záľuba. Niekto zbiera známky, my pracujeme pre Waze. Je to skôr o komunite. Je nás približne 30 aktívnych dobrovoľníkov z rôznych odvetví, ale ani sami nevieme, kde presne chalani pracujú a ani o súkromí sa nebavíme.

V lete 2013 kúpila Waze spoločnosť Google za 1,3 miliardy dolárov. Google má projekt Google Maps so službou Street View. Nekanibalizujete sa navzájom?

Asi mesiac po transakcii nám do editora máp pribudol Street View. Ďalšou vecou sú dáta. Google nikdy nemal reálne dáta o nehodách a nebezpečenstvách na ceste, presne to, čo má Waze. Asi mesiac po kúpe sa to objavilo v Google mapách. Reálne tak začali Google mapy preberať dáta z Wazeu a naopak Waze preberá od Google dáta o hustote dopravy, ale len na úsekoch, kde nemá vlastné dáta v reálnom čase.

Ak napríklad nejaký menej vyťažený úsek druhej triedy sa v noci upchá a Waze nemá túto informáciu, pretože úsekom neprechádzajú aktuálne wazeri a zároveň túto informáciu Google mapy majú, tak to Waze preberie. Môže sa stať, že príde z Google informácia, že úsek je upchatý, ale Waze má v danom úseku free-flow traffic tak tú informáciu nepreberie. Priznávam, že si konkurujú a vyvíjajú si produkt po svojom, ale spoluprácou tie produkty navzájom vylepšujú.