V skladisku na juhovýchode Ukrajiny je obilie naložené do nákladných vozidiel, tie ho odvážajú na anektovaný polostrov Krym, odkiaľ kľúčová potravina na lodiach putuje ku spojencom Ruska na Blízkom východe. Takto podľa zistení denníka The Wall Street Journal (WSJ) vyzerá skoro 2 500 kilometrov dlhá „pašerácka cesta" používaná Rusmi ku krádeži ukrajinského obilia. Systém funguje najmenej dva mesiace, uvádza list.

Dôkazy ruských krádeží

Ukrajina bola pred ruskou inváziou významným dodávateľom obilia najmä do rozvojových krajín, Moskva ale kľúčovú exportnú trasu cez Čierne more zablokovala. Medzitým podľa Kyjeva kradne uskladnené potraviny. Ruská vláda obvinenia odmieta, investigatíva WSJ ju však usvedčuje na základe satelitných snímok, oficiálnych dokumentov, záznamov o pohybe lodí, príspevkov zo sociálnych sietí i rozhovorov s ľuďmi zapojenými do pašeráckej operácie.

Hlavná trasa kradnutého obilia podľa denníka začína v meste Kamjanka-Dniprovska v Záporožskej oblasti, kde sa na brehu Dnepra nachádza rozsiahle skladisko. „Našli sme dôkazy o tom, že desiatky nákladných áut kontrolovaných Rusmi z areálu odvážajú obilie od začiatku mája," uvádza videoreportáž investigatívneho tímu.

„Nabrali sme obilie a odišli sme," povedal WSJ nemenovaný ruský vojak, ktorý je súčasťou tejto operácie. Z areálu podľa získaných kamerových snímok odchádza nákladné vozidlá bez poznávacích značiek, so zakrytými korbami, dokonca aj so symbolom „Z" používaným ruskou vojnovou propagandou. Satelitná snímka z druhej polovice júna ukazuje v blízkosti obilných síl vyše 30 pripravených vozidiel.

Po súši aj po mori

Podľa spomínaného vojaka, ktorý jeden z kamiónov riadil, bol konečnou destináciou prístav v Sevastopole na Kryme, ktorý Rusko anektovalo v roku 2014. „Vo videách publikovaných počas posledných niekoľkých týždňov sú vidieť dlhé kolóny kamiónov smerujúcich na juh do regiónu," uvádza WSJ. Podľa denníka na Krym mieri tiež obilie z Berďanska, čo je prístav na pobreží Azovského mora, ktorý Rusi zabrali skrajmi vojny. „Nechal som kamión pred prístavom, iný vodič ho vzal dovnútra, obilie sa naloží na loď," zhrnul proces v Sevastopole nemenovaný vodič.

Ďalšie putovanie kradnutého obilia WSJ dokumentuje za pomoci satelitných snímok a dát o pohybe lodí od spoločnosti MarineTraffic. Systém ilustruje na plavbe istej ruskej lode, ktorá sa údajne 17. mája nahlásila blízko Istanbulu. O dva dni neskôr bola zachytená na snímke zo Sevastopolu, kde bola zrejme naplnená obilím, o ďalšie dva dni neskôr potom znovu začala hlásiť polohu uprostred Čierneho mora. „Dáta MarineTraffic ukazujú, že prešla Bosporskou úžinou. Sledovanie polohy lode je potom znovu vypnuté, kým sa blíži destinácia," uvádza denník. Cieľom cesty bol údajne sýrsky prístav Latákíja.

Kyjev tvrdí, že Rusi už sa zmocnili pol milióna ton obilia a snažia sa ho predať. V posledných dňoch Ukrajinci upozorňujú na prípad ruskej lode Žibek Žoly, ktorá údajne odviezla 7-tisíc ton obilia z okupovaného Berďansku a doplávala s nimi do tureckého prístavu. Turecké úrady ju podľa ukrajinského veľvyslanca zadržali, avšak v stredu večer ju prepustili a vo štvrtok podľa nich už vplávala do ruských výsostných vôd, uviedla agentúra AFP.

Ďalšie dôležité správy

KK9 Konstanca - Zamestnanec rumunskej spoločnosti Comvex monitoruje nakladanie obilnín na loď z kamióna v čiernomorskom prístave Constanta v Rumunsku v utorok 21. júna 2022. Hoci Rumunsko prijalo ambiciózny cieľ premeniť sa na hlavné centrum vývozu poľnohospodárskych výrobkov z Ukrajiny, ekonomickí experti a prevádzkovatelia prístavov v krajine upozorňujú, že tento cieľ bolo oveľa ľahšie stanoviť, ako skutočne dosiahnuť. FOTO TASR/AP
An employee of the Romanian grain handling operator Comvex mon
Neprehliadnite

Turecko prepustilo ruskú loď, ktorá údajne prevážala kradnuté obilie