Pred rokom letecké spoločnosti bojovali s nedostatkom peňazí, pretože niektoré krajiny len veľmi pomaly rušili cestovné obmedzenia súvisiace s pandémiou choroby covid-19. Teraz, keď sú už hranice úplne otvorené, vykazujú niektorí z týchto dopravcov vysoké zisky, upozornil denník The Wall Street Journal.

Letecké spoločnosti sa vrátili k zisku

Spoločnosť International Consolidated Airlines Group (IAG) uviedla, že vlani zaznamenala zisk. Singapore Airlines začiatkom mesiaca oznámili rekordný čistý zisk za deväť mesiacov do konca decembra. Austrálske Qantas Airways tento týždeň oznámili rekordný zisk pred zdanením za posledný polrok.

„Je to obrovský obrat vzhľadom na masívne straty, ktorým sme čelili pred 12 mesiacmi,“ uviedol generálny riaditeľ Qantasu Alan Joyce.

Drahé letenky a nedostatok personálu

Podľa analytikov výsledky podporila kombinácia záujmu cestovateľov, ktorí pre koronavírusové obmedzenia dlho sedeli doma. Leteckým spoločnostiam v mnohých krajinách tiež pomohla štátna finančná podpora.

Jedným z faktorov, ktorý pomohol firmám pri návrate k zisku, bola ochota spotrebiteľov zaplatiť viac za letenky. Aerolinky stále bojujú s nedostatkom personálu a nie sú schopné vrátiť do vzduchu všetky svoje lietadlá. To obmedzuje ponuku miest, letov a zvyšuje to ceny.

„Nebolo dostatok kapacít, aby sa uspokojil dopyt,“ poznamenal analytik austrálskej investičnej spoločnosti E&P Cameron McDonald. „Jediným spôsobom, akým je možné dostať dopyt pod kontrolu, je prostredníctvom tvorby cien, a v porovnaní s historickými trendmi vidíte vysoké ceny leteniek,“ dodal.

Rekordné tržby v USA a Európe

Oživenie zaznamenali aj ďalší dopravcovia v USA a Európe. Aerolinky Delta Air Lines mali vlani vyššie tržby ako v roku 2019 a American Airlines Group oznámili, že ich tržby za štvrtý štvrťrok boli rekordné.

V Európe spoločnosť IAG, ktorá vlastní tiež aerolinky Aer Lingus a Iberia, uviedla, že jej príjmy vzrástli vlani o 173 percent. Spoločnosť tiež zaznamenala prvý celoročný zisk od začiatku pandémie.

Generálny riaditeľ Air France-KLM Ben Smith upozornil, že miesta v prvej a biznis triede sú obsadené viac ako pred pandémiou, a to napriek tomu, že oživenie firemných ciest zaostáva. Nárast prisudzuje tomu, že turisti sa rozhodli si užiť svoje prvé diaľkové lety od roku 2019.

Ázia a Tichomorie

V Ázii a Tichomorí ale zatiaľ letecké spoločnosti za týmto oživením zaostávajú. Jedným z dôvodov bola Čína, ktorá ešte nedávno pre ochorenie covid-19 obmedzovala cestovanie a nechávala svoje hranice prevažne zatvorené. Ďalším dôvodom bola závislosť niektorých leteckých spoločností od medzinárodných trás v porovnaní s miestami, ako sú USA, kde aerolíniám pomohli domáce lety, na ktoré nemalo vplyv zatvorenie hraníc. Domáce trasy tiež podporili aerolinky Qantas.

Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu (IATA) v decembri odhadlo, že letecké spoločnosti v Ázii tento rok vykážu stratu 6,28 miliardy eur. Tento údaj zahŕňa čínske letecké spoločnosti, ktorých výkonnosť obmedzila čínska politika nulovej tolerancie choroby covid-19.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Austrálske aerolínie Qantas sa v prvom polroku vrátili k zisku