Pandémia koronavírusu naštartovala celý sektor e-commercu. Okrem tradičných služieb ako objednávanie elektroniky či oblečenia, boli posilnené takmer všetky oblasti, ktoré boli odkázané na zákazníkov cez kuriéra. Podľa údajov Konferencie Spojených národov pre obchod a rozvoj rástol v roku 2020 globálny e-commerce na úrovni 17 percent, kým v roku 2019 to bolo približne 15.

Najlepšie sa prispôsobili západné krajiny, kde digitálna gramotnosť dosahuje vysokú úroveň. Napríklad vo Veľkej Británii zaznamenali prudký nárast predaja oblečenia hneď v prvom mesiaci od vyhlásenia tvrdého lockdownu. Predaj cez internet stúpol o viac ako 74 percent. Takmer polovica ľudí si podľa globálnych štatistík zakúpila ten istý tovar cez internet, kým dovtedy ho kupovala výhradne fyzicky.

Slovenské e-shopy nie sú výnimkou. Veľkí hráči ako napríklad Alza či GymBeam zaznamenali tiež vysoký rast. Ten bol viditeľný najmä v kategóriách ako je „home office“ či náčinie na domáce cvičenie. Dopomohol tomu aj marketing, ktorý sa prispôsoboval potrebám doma izolovaného trhu.

Dalibor Cicman
Neprehliadnite

Proteínový kráľ z Košíc ovládol kus Európy. Vitamín D mali svojho času jediní na trhu

Umenie ziskovosti

Rýchly rast však neznamená ihneď úspech a vysoké zisky. Ten môže byť často zradný a firmy sa dostanú do začarovaného kruhu generovania vysokých tržieb a „pálenia“ financií do investícií, alebo iných nákladov, ktoré môžu v budúcnosti firmu položiť. Ako pripomína Pavol Adamčák z agentúry Dexfinity rýchly rast je často spojený s neefektivitou v nákladoch.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa