Koncom roka 2011 sa Elon Musk s kamennou tvárou ani nepozastavoval nad myšlienkou, že by Tesla mohla byť niekedy ohrozená čínskym výrobcom elektromobilov BYD: „Videli ste ich auto? Nemyslím si, že je obzvlášť atraktívne,“ vysvetlil. „BYD ako spoločnosť má na svojej domácej pôde dosť vážne problémy,“ doplnil najbohatší človek planéty.
Financial Times informuje, že len o desaťročie neskôr pripravil BYD vedený Wang Čchuan-fuom Teslu o korunu najväčšieho výrobcu elektromobilov. Vo štvrtom štvrťroku 2023 táto čínska spoločnosť založená v roku 1995, ktorej akcionárom je aj Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, predala rekordných 526-tisíc elektromobilov; Tesla „iba“ 484-tisíc. „Pred štyrmi až piatimi rokmi by si nikto nepomyslel, že čínske elektromobily budú mať kvalitu alebo spoľahlivosť, aby mohli konkurovať,“ povedal Tchu Le, zakladateľ pekinskej poradenskej spoločnosti Sino Auto Insights.
Príbeh vzostupu BYD je najmä príbehom o jeho šéfovi Wangovi. Pre svojich zamestnancov je jednoducho známy ako „predseda“. Nenáročné správanie 57-ročného miliardára – uctievaného aj obávaného – je v rozpore so zásadami pracovnej etiky. „Koncepcia rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom jednoducho nie je v jeho slovníku,“ povedal Michael Dunne, výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti Dunne Insights.
V roku 2008 Charlie Munger presvedčil svojho obchodného partnera W. Buffetta, aby investoval 230 miliónov dolárov do desaťpercentného podielu vo vtedy málo známej čínskej spoločnosti, argumentujúc tým, že vo Wangovi sa spája osobnosť Thomasa Edisona a Jacka Welcha, bývalého šéfa General Electric. Berkshire odvtedy predala dvojpercentný podiel za 890 miliónov dolárov. Zostávajúca držba má hodnotu približne 2,3 miliardy dolárov. Čistý zisk spoločnosti BYD sa za prvých deväť mesiacov roku 2023 viac ako zdvojnásobil na tri miliardy dolárov v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka. Akcie sa každoročne výrazne zhodnocujú.
Zatiaľ čo na Ch. Mungera zapôsobili Wangove inžinierske schopnosti, odborníci do značnej miery pripisujú úspech BYD-u znižovaniu nákladov. Zaviedli „absolútne agresívnu kontrolu nákladov“, povedal Christoph Weber zo švajčiarskej softvérovej skupiny AutoForm.
Ako jeden z popredných svetových výrobcov batérií dodáva BYD aj svojim konkurentom, ako sú Tesla a Toyota. To firme umožňuje čoraz častejšie inovácie výroby a zabezpečuje náskok pred konkurenciou.
Dôležité je v neposlednom rade spomenúť, že Wangov nemilosrdný obchodný model vedie k sťažnostiam na zaobchádzanie s pracovníkmi. Ch. Weber poznamenal, že viacerí z nich vykonávajú len veľmi špecifické úlohy. To znamená, že vo firme prevláda tendencia nahrádzať zamestnancov lacnou pracovnou silou. „V podstate sa k ľuďom správajú ako k robotom,“ povedal.