Spolupráca medzi Bieloruskom a Čínou sa v rámci projektu novej hodvábnej cesty za posledný rok výrazne rozšírila. Okrem spoločnej výstavby industriálneho parku Great Stone na východ od Minsku bola podľa bieloruskej tlačovej agentúry Belta 1. augusta uzavretá bilaterálna dohoda o spolupráci medzi mestom Chongqing a Minskou oblasťou. Predmetom dohody je plánovaná výstavba mestečka o ploche 100 hektárov, ktorého architektúra má byť inšpirovaná kultúrou regiónu Sichuan.

Kvôli svojej polohe v blízkosti priemyselného parku Greatstone a letiska, je realizácia výstavby veľmi významná pre obe strany. Guvernér Minskej oblasti podotkol význam bielorusko-čínskeho obchodu a ako príklad poukázal na rastúci export mliečnych výrobkov. Čínski predstavitelia zvýrazňujú logistický význam Bieloruska v novej hodvábnej ceste, čoho ukazovateľom je aj nedávny 500-miliónový úver poskytnutý Čínskou rozvojovou bankou a plánované investície vo výške až 2 miliárd dolárov.

Napriek výraznému rozvoju obchodných vzťahov s Čínou, Minsk naďalej ostáva ekonomicky závislý od Ruskej federácie. Moskva svoju pozíciu hlavného obchodného partnera a dodávateľa fosílnych palív už v minulosti využila mnohokrát, aby získala väčší vplyv v krajine ako napríklad v roku 2004 a 2009. Mnohí špekulujú, že práve rozšírenie obchodnej spolupráce s Čínou má za cieľ zníženie ekonomickej závislosti od Moskvy.

Nová hodvábna cesta patrí medzi najviac ambiciózne geopolitické projekty Čínskej ľudovej republiky. Jej začiatky siahajú do roku 2013, kedy prezident Si Ťin-pching vyhlásil, že Čína plánuje výstavbu najväčšieho infraštrukturálneho projektu na svete. Jeho cieľom je výstavba mnohých ciest, železníc, plynovodov a prístavov, ktoré by umožnili rozšírenie obchodnej spolupráce medzi Čínou a zučastnenými krajinami.

Dodnes bolo v rámci novej hodvábnej cesty zrealizovaných mnoho projektov. Od železnice v Laose a Indonézii, prístavoch v Džibutsku a Sri Lanke až po priemyselné parky ako napríklad v Bielorusku. Otázka zvýšenej čínskej obchodnej aktivity priniesla pozornosť európskych krajín. Zatiaľ čo Taliansko a Grécko sú otvorené projektu novej hodvábnej cesty, Nemecko a Francúzsko sú skeptické a často zdôrazňujú kontroverzný ľudskoprávny aspekt projektu. V krajinách V4 je projekt novej hodvábnej cesty zatiaľ iba predmetom rokovaní a možný rozsah samotných infraštrukturálnych projektov je otázny.