Implementácia zmien v cieľoch, obsahu a forme vzdelávania, zvyšovanie dostupnosti kvalitného vzdelávania a zavedenie výkonnostných zmlúv s verejnými vysokými školami a nová metodika ich financovania sú krátkodobými prioritami v programovom vyhlásení vlády za oblasť školstva, ktorým sa chce venovať vládny kabinet Ľudovíta Ódora.
Ako sa uvádza v schválenom materiáli, vláda vníma oblasť vzdelávania a výskumu ako kľúčovú pre napredovanie spoločnosti.
Naprávanie dôsledkov
„Napriek častým deklaráciám nebolo vzdelávanie dlhé roky skutočnou prioritou krajiny. Dôsledkom čelíme všetci a spoločne ich musíme naprávať: od investičného dlhu v regionálnom i vysokom školstve a vede cez nízku atraktivitu učiteľského povolania a prostredia až po únik talentov a mozgov do zahraničia," uvádza sa v programovom vyhlásení.
Vláda je presvedčená o tom, že zmena tohto stavu musí kombinovať financovanie vzdelávania s potrebami prechodu na vzdelanostnú ekonomiku. „Z týchto dôvodov vláda zahrnie výdavky na výskum a vzdelávanie v rozpočte, ktorý pripraví na rok 2024, a vo východiskách pre rozpočet na ďalšie roky tak, aby bola jasne nastavená dlhodobo udržateľná trajektória pre dosiahnutie priemeru krajín EÚ," píše sa v programovom vyhlásení.
Kľúčovými parametrami, ktoré vláda pri prijímaní opatrení bude sledovať, je miera podpory učiteľov na všetkých stupňoch škôl, zvýšenie transparentnosti a efektívnosti využívania finančných prostriedkov v školách a vytvorenie pravidiel kvalitnej participácie rôznych súčastí rezortu. Popritom chce reagovať na akútne výzvy, akými sú dostupnosť učebníc, začlenenie ukrajinských detí do vzdelávacieho procesu či vplyvy energetickej krízy na školy.
Krátkodobé priority
Medzi krátkodobé priority vláda v programovom vyhlásení zaradila implementáciu zmien v cieľoch, obsahu a forme vzdelávania. „Podpora učiteľov bude veľmi silná," zhodnotil po stredajšom rokovaní vlády minister školstva Daniel Bútora. Vláda bude pokračovať v rozbehnutom projekte zmien v cieľoch, obsahu a forme vzdelávania, otvorí ďalších 16 regionálnych centier podpory učiteľov.
Zároveň bude vyhlásená výzva na zriadenie posledných ôsmich centier, čím sa vytvoria predpoklady pre splnenie cieľa plánu obnovy. V reakcii na alarmujúci nedostatok pohybu detí bude vláda podporovať koncept aktívnej školy od septembra 2023.
Zamerať sa chce aj na zvyšovanie dostupnosti kvalitného vzdelávania. Vláda pripraví situačnú správu o stave inkluzívneho vzdelávania na Slovensku, jeho dostupnosti s ohľadom na deti z marginalizovaných rómskych komunít, so zdravotným postihnutím a z prostredia generačnej chudoby. Na jej základe vláda pripraví opatrenia zabezpečujúce dostupnosť a kvalitu inkluzívneho vzdelávania na všetkých stupňoch, nadväzujúc na už prijaté opatrenia a reformy plánu obnovy.
Treťou prioritou je zavedenie výkonnostných zmlúv s verejnými vysokými školami a novej metodiky ich financovania. Vláda zároveň zintenzívni boj s plagiátorstvom.
Strednodobé priority
Medzi strednodobé priority patrí zvýšenie atraktivity učiteľského povolania a optimalizácia modelu školy, siete škôl a ponuky odborov vzdelávania. Ďalej to je aj zlepšovanie medzinárodného postavenia slovenských vysokoškolských a výskumných inštitúcií, čo patrí aj medzi priority vlády. „Potrebujeme výkonnosť vysokých škôl na Slovensku zlepšovať," zhodnotil Bútora.
Minister školstva poznamenal, že v súvislosti s prípravou budúcoročného rozpočtu budú rokovať s ministrom financií a pri otázke zvyšovania platov učiteľov budú zohľadňovať to, čo sa okolo nás deje. „Vieme, že dlhodobo tie mzdy boli nastavené nižšie, ale za posledné roky sa to o niečo zlepšilo," uviedol Bútora. Poukázal na to, že je potrebné reagovať aj na to, že v niektorých lokalitách Slovenska chýbajú učitelia, a je potrebné sa zamerať aj na túto problematiku.