Čínska spoločnosť CMOC Group, ktorá v ťažbe kobaltu prekonala konkurentov ako Glencore, tvrdí, že dôležitosť tohto kovu pre energetickú transformáciu rýchlo klesá. Výroba batérií bez obsahu kobaltu, najmä tých s lítium-železo-fosfátovou technológiou, sa zrýchľuje vďaka nižším výrobným nákladom. Podľa odhadov konzultačnej spoločnosti CRU Group sa podiel batérií obsahujúcich kobalt v Číne zníži v roku 2024 na 31 z 44 percent spred dvoch rokov.
„Predpokladáme, že batérie elektromobilov sa už nikdy nevrátia do éry závislej od kobaltu,“ uviedol hovorca CMOC Čou Sing podľa Bloombergu. „Kobalt má oveľa menší význam, než sa všeobecne predpokladá,“ dodal s tým, že podiel batérií s obsahom tohto kovu môže časom klesnúť na menej než desatinu.
Výroba batérií do elektromobilov je pre „masochistov“. Northvolt a ďalší bojujú o prežitie
Negatívny postoj CMOC voči trhu s kobaltom prichádza v čase prebytku tejto suroviny, ktorý bol z veľkej časti spôsobený rozšírením ťažby vo dvoch medených a kobaltových baniach v Konžskej demokratickej republike. Vďaka zvýšenej produkcii CMOC prekročil cieľ ročnej ťažby už za prvých deväť mesiacov roka, čo prispelo k poklesu cien kobaltu na najnižšiu úroveň od roku 2016. Zatiaľ čo CMOC zvyšoval objem ťažby, Glencore, ktorý CMOC predbehol ako najväčší dodávateľ kobaltu minulý rok, obmedzil produkciu v prevádzke Mutanda v Konžskej republike.
Kobalt nachádza využitie aj v leteckom priemysle a petrochemickom sektore. Často sa získava ako vedľajší produkt pri ťažbe medi. Výhľad pre neho je na budúci rok pesimistický napriek tomu, že nové lacné kapacity na rafináciu kovov pribúdajú v Číne aj Indonézii.