Využívanie inovácií vo finančnom sektore postupne rastie. Národná banka Slovenska koncom minulého roka uskutočnila prieskum zameraný na využívanie inovácií finančnými podnikmi. Zapojilo sa do neho 89 subjektov pôsobiacich na Slovensku. Za najvýznamnejšie finančné inovácie, ktoré sa zaviedli v posledných troch rokoch, respondenti označili optimalizáciu klientskeho webu a mobilnej aplikácie, vzdialenú identifikáciu klientov na účely online onboardingu a elektronizáciu podpisovania, ako aj digitalizáciu, automatizáciu a robotizáciu procesov.
Výsledky prieskumu ukázali odlišný prístup k inováciám a technológiám, nielen v rámci jednotlivých finančných inštitúcií, ale aj v rámci celých sektorov. Z výsledkov je zrejmé , že niektoré technológie sú už v súčasnosti na slovenskom finančnom trhu bežne rozšírené, iné by mali byť implementované v blízkej budúcnosti, ale sú aj také, ktoré sú zatiaľ len vzdialenou budúcnosťou, prípadne finančné inštitúcie zatiaľ ani len neuvažujú o ich využití.
Najrozšírenejšou inováciou je cloud s podielom 72 percent a najčastejšie sa využíva na zdieľanie dát v rámci organizácie, ich zálohovanie či na prevádzku aplikácií pre klientov. Pomerne rozšírená je aj automatická robotizácia procesov-RPA, využíva ju 29 percent respondentov. Využívajú ju najmä na backoffice automatizáciu, validáciu klientských transakcií či vyhodnotenie rizikového profilu klienta.
Finančné inštitúcie majú k dispozícii čoraz väčší objem dát a spolu s tým narastá aj zložitosť ich spracovania. Cez 20 percent z nich preto využíva technológiu Big Data, najmä na monitoring rizika, identifikovanie podvodov či analýzu správania klientov. Najdiskutovanejšou technológiou posledných týždňov je umelá inteligencia. Využíva ju pätina opýtaných, a to najmä pre udržanie klientov, posúdenie výnimiek na zľavy, biometriu a vzdialenú identifikáciu klienta či rôzne predikčné modely. Online onboarding, vzdialenú identifikáciu klienta, využíva 53 percent oslovených subjektov.