Juhozápadný obchvat Prešova postaví združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, ktoré v súťaži ponúklo najnižšiu cenu 356,34 milióna eur. Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 369,51 milióna eur, vysúťažená cena je teda o 13 miliónov eur nižšia. Ako na brífingu v Prešove uviedol minister dopravy Roman Brecely, úsek okolo Prešova je jeden z posledných, ktoré neboli zakontrahované.

„Prešov roky trpel tým, že situácia tu bola zanedbávaná a som si plne vedomý toho, že ju treba riešiť. Som presvedčený, že táto stavba významnou mierou prispeje k riešeniu veľmi komplikovanej dopravnej situácie v meste,“ povedal minister. Presný začiatok stavby určí až zmluva. Tú plánuje NDS s víťazným združením podpísať v priebehu augusta. V tomto roku chce uzavrieť aj proces revízie posudku vplyvov na životné prostredie (EIA).

Ambíciou ministerstva je dokončiť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami s výnimkou úseku Turany-Hubová v plnom profile do roku 2020. „Mojou prioritou je tlačiť na pílu, držať tempo a pokračovať vo výstavbe tak rýchlo, ako sa len dá a priniesť obyvateľom dopravnú infraštruktúru 21. storočia,“ dodal minister.

K výzve niektorých analytikov na zrušenie tendra uviedol, že by to znamenalo ďalšie dvojročné zdržanie, na ktoré by doplatili motoristi a najmä východné Slovensko. „Potom dopravná infraštruktúra na Slovensku vyzerá tak ako vyzerá a nemáme dokončené v zásade nič. Najdrahšie diaľnice sú tie, ktoré nie sú postavené. Bavíme sa o komforte cestovania, bezpečnosti a rýchlosti,“ uviedol minister.

Dvojrúrový tunel

Takmer osem kilometrov dlhá diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh je jedným z posledných úsekov severnej diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami. Súčasťou tohto úseku je aj vyše dva kilometre dlhý dvojrúrový tunel Prešov.

Úsek sa začína v križovatke Prešov západ, kde sa plynulo napája na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov západ, ktorý je už v prevádzke. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do spomínaného tunela. Koniec úseku je v križovatke Prešov juh za obcou Haniska, kde pokračuje smerom na Košice úsekom D1 Prešov juh – Budimír.

Okrem dvojrúrového tunela bude súčasťou prešovského obchvatu aj 18 mostov. „Súčasná intenzita dopravy je tu 15- až 25-tisíc vozidiel denne. Toto riešenie preto odkloní celú tranzitnú dopravu mesta Prešov na tento obchvat,“ povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. Osobným vozidlám nový obchvat skráti jazdu o takmer 13 minút, čo je zhruba 20-percentná úspora času. Nákladným automobilom sa jazda skráti o skoro 11 minút, ušetria tak 27 percent.

Semafor pôjde preč

NDS zároveň odstráni semafor, ktorý v súčasnosti riadi dopravu pri vstupe do Prešova od Popradu. NDS sa podarilo dohodnúť na odkúpení potrebného pozemku s jeho majiteľom na základe súdnoznaleckého posudku za zhruba 150-tisíc eur. „Je to celá časť potrebná na pripojenie tohto úseku na časť do centra mesta,“ dodal R. Auxt.

Komisia vyhodnotila ako úspešného uchádzača o túto stavbu spoločnosť Skanska SK, ktorá ju zrealizuje za 1,99 milióna eur. Stavebné práce sa majú začať v druhej polovici septembra a ukončené by mali byť do jedného roka. Ako uviedol generálny riaditeľ NDS, prácu si v najbližších štyroch rokoch na troch diaľničných úsekoch – dvoch pri Košiciach a jednom prešovskom, nájde okolo 1 500 ľudí.