Polovičný profil tohto úseku v dĺžke 5,8 kilometra, ktorý je v prevádzke od 15. decembra, odovzdala firma Strabag po dvoch rokoch výstavby o dva mesiace neskôr oproti pôvodnému plánu. Ukončila práce nevyhnutné pre uvedenie obchvatu do užívania. Musí ešte upraviť okolie úseku, vykonať vegetačné úpravy, náhradnú výsadbu, preložky poľných ciest a rekonštrukcie miestnych komunikácií používaných pri stavbe.

Prvý úsek diaľnice D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke deväť kilometrov mal byť odovzdaný v novom termíne vlani v júli a úsek D1 Dubná Skala - Turany v dĺžke 16,4 kilometra do konca minulého roku.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) očakáva odovzdanie oboch stavieb najskôr v lete tohto roku. Zhotoviteľom prvej z nich sú firmy Váhostav - SK a Bögl a Krýsl, druhej sám Váhostav. NDS považuje príčiny meškania za objektívne. Váhostav, ktorý je v reštrukturalizácii, mal okrem vplyvov počasia na práce problémy aj s včasným platením svojim subdodávateľom. Výstavba týchto úsekov trvá tri a pol, resp. tri roky.

Meškanie výstavby na diaľniciach vníma ministerstvo dopravy negatívne. "V oboch prípadoch však bolo zdržanie oproti pôvodnému termínu odsúhlasené nezávislým stavebným dozorom. Dôvodom boli nepredvídateľné okolnosti," uviedol hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. "Veríme, že aj lepšou prípravou projektov, ako to bolo v minulosti, sa nám do budúcna podarí minimalizovať riziko takýchto udalostí a v tomto roku sa verejnosť dočká oveľa väčšej porcie nových ciest," dodal.

Rezort dopravy tvrdí, že robí všetko preto, aby sa rozostavané diaľnice a rýchlostné cesty odovzdávali verejnosti čo najskôr. "Ak je projekt kvalitne pripravený, ako napríklad ten pri Žiari nad Hronom, potom sa minimalizuje aj riziko odkladov a nepredvídateľných udalostí," poznamenal M. Kóňa. Ministerstvo očakáva, že v roku 2015 sa vyskytne minimálne množstvo problémov a výstavba bude pokračovať v maximálnom tempe.

Okrem odovzdaného obchvatu Žiaru nad Hronom na R2 je v súčasnosti vo výstavbe dvanásť úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 134 km. Práce na nich sa začali postupne v rokoch 2011 až 2014, z toho pri súčasnej vláde na deviatich úsekoch v dĺžke 99 kilometrov. Vlani začali práce na piatich úsekoch v dĺžke 46,5 kilometra. Stavbári za jedenásť mesiacov roku 2014 vykonali na diaľniciach práce v objeme takmer 339,5 milióna eur, z čoho zdroje Európskej únie tvorili vyše 231 miliónov 

V roku 2015 má byť odovzdaných do užívania päť úsekov v dĺžke 56,5 kilometra. Motoristi by tak v tomto roku mali začať využívať prvý a druhý úsek D1 Jánovce - Jablonov (18,5 km), D1 Dubná Skala - Turany (16,4 km), D1 Fričovce - Svinia (11,2 km) a R2 Pstruša - Kriváň (10,4 km). Práce na nich sa začali v rokoch 2011 až 2013, z toho na dvoch úsekoch pri tejto vláde.

Zvyšných sedem úsekov by malo byť podľa NDS ukončených postupne najskôr do roku 2019, nie je však vylúčené, že to bude neskôr. Diaľničiari nie sú spokojní s tempom prác na úsekoch D1 Hubová - Ivachnová a Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, ako aj R2 Zvolen, východ - Pstruša.