Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá pomôže urýchliť výstavbu diaľnic v niektorých prípadoch o viac ako rok. Vyhlásil to vo štvrtok po schválení zákona v Národnej rade minister dopravy Andrej Doležal.
Šéf rezortu dopravy poznamenal, že prijatie tejto novely zákona je významná vec. „Významne zrýchľujeme o mesiace, a v niektorých prípadoch o viac ako rok, proces prípravy a výstavby diaľnic," skonštatoval Doležal.
Jedným z kľúčových bodov je podľa neho to, že investor môže na svoje riziko nečakať na právoplatnosť rozhodnutia o vydaní stavebného povolenia, respektíve na právoplatnosť rozhodnutia o zmene stavby pred dokončením. Táto úprava sa týka Národnej diaľničnej spoločnosti.
Urýchlenie procesu
„Často sa nám to stáva v procese stavby, že stavba zastane z dôvodu relatívne malej veci, ktorá musí byť schválená na stavebnom úrade, a týmto spôsobom to zásadne urýchľujeme," podotkol. Zároveň zdôraznil, že sa neodoberá právo odvolať sa voči rozhodnutiu o vydaní stavebného povolenia.
Ak sa zrátajú všetky úpravy, na jednej konkrétnej stavbe to môže znamenať urýchlenie procesu výstavby aj o viac ako rok. „Týka sa to všetkých existujúcich stavieb, ktoré sú momentálne v procese výstavby, a týka sa to aj stavieb, ktoré sú v procese prípravy. Zdôrazňujem, bavíme sa o diaľniciach a rýchlostných cestách," dodal Doležal.
Podporu vyjadril aj Kollár
Predseda NRSR Boris Kollár v tejto súvislosti vyzdvihol podporu regiónov, ktoré potrebujú nové investície a nové pracovné príležitosti. Skonštatoval, že aj preto je potrebné urýchliť procesy prípravy a výstavby týchto ciest.
Výstavba diaľnic sa má urýchliť v dôsledku novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Právnu normu schválili poslanci Národnej rady SR.
Subjektívna a objektívna lehota
Plénum zároveň schválilo aj pozmeňujúci návrh poslanca Miloša Svrčeka (Sme rodina). Na základe toho sa doplnili podmienky preukázania právneho titulu k nehnuteľnostiam, na ktorých plánuje stavebník uskutočniť stavbu diaľnice.
Časové obmedzenie platnosti stavebného povolenia na stavbu diaľnice bude päť rokov od jeho vykonateľnosti s tým, že jeho platnosť sa smie na žiadosť stavebníka v odôvodnených prípadoch predĺžiť o ďalších päť rokov. Stanoví sa tiež subjektívna a objektívna lehota na uplatnenie nároku na primeranú náhradu zo strany vlastníka nehnuteľnosti.
Skráti sa aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní. Zároveň sa podľa Svrčekovho návrhu z novely vypustila možnosť odňatia odkladného účinku odvolania proti rozhodnutiu o vyvlastnení. Ide totiž podľa poslanca o nežiaduci zásah do ústavou garantovaného vlastníckeho práva.
Vecné bremeno
Odkladný účinok odvolania proti stavebnému povoleniu a rozhodnutiu o zmene stavby pred dokončením bude podľa novely zákona možné vylúčiť, ak stavebník pred vydaním stavebného povolenia preukázal, že má vlastnícke alebo iné právo k pozemku, na ktorom sa má uskutočniť stavba diaľnice, alebo podal návrh na vyvlastnenie takého pozemku, má priznanú predbežnú držbu, alebo má vlastnícke alebo iné právo na stavbu, ktorá má byť asanovaná.
Rovnako sa upraví právo zodpovedajúce vecnému bremenu pre vlastníka elektrického, telekomunikačného a potrubného vedenia v súvislosti s potrebnou preložkou týchto vedení pri stavbe diaľnic.
Pri stavbe diaľnice sa zároveň kolaudačné konanie zlúči s konaním o zmene stavby pred dokončením vždy, ak sa skutočným realizovaním zmeny stavby podstatne nemení účel stavby diaľnice a zmena stavby sa realizuje na pozemkoch uvedených v stavebnom povolení pre diaľnicu.
Právnu normu Doležal pred časom označil aj ako "lex D1/D4".