Pekingský dodávateľ luxusných jedál Sien-ke-čching sa vlani po rokoch vysokých ziskov a rýchleho rastu prepadol do červených čísel.

Predaj luxusných hodiniek Swiss sa v Číne za prvý štvrťrok prepadol takmer o štvrtinu a trh s luxusnými fľašami francúzskeho Bordeaux za niekoľko stoviek dolárov v posledných mesiacoch skolaboval.

Zlatý vek čínskeho trhu s luxusom je preč a obchodné modely z prelomu desaťročia už nevedú k dvojcifernému rastu, ale k stratám a verejnému pohoršeniu.

Trhom s luxusom v druhej najväčšej ekonomike sveta otriasa spomalenie ekonomiky, ale aj séria škandálov, ktorá odhalila viacero skorumpovaných politikov či bezvýznamných úradníkov s hodinkami za tisíce dolárov na zápästiach.

Čínski boháči boli aj svedkami toho, ako rozzúrený dav vtrhol na luxusný banket a donútil verejných činiteľov sa na kolenách ospravedlniť za prílišné excesy, píše Economist.

Časopis však upozorňuje aj na to, že súčasné zmeny neodrážajú zmenu myslenia, ale skôr zmenu trhu. V krajine sa stále veľmi dobre predávajú napríklad luxusné šaty či súkromné prúdové lietadlá.

Naznačuje to, že jednoducho dostupné časti čínskeho luxusného trhu sú už zaplnené a firmy budú musieť osloviť konzervatívnejších a ťažšie dostupných zákazníkov z vnútrozemia.

Budú preto musieť zmeniť svoju obchodnú stratégiu a potrebujú tiež lepšie obsluhovať Číňanov cestujúcich za nákupmi do zahraničia. Investície by sa nakoniec mali vrátiť. „Číňania sú a ešte dlho budú najdôležitejšími spotrebiteľmi luxusu,“ cituje Economist Bruna Lannesa z konzultačnej firmy Bain & Company.

V krajine postupne vznikajú dva druhy zákazníkov bažiacich po luxuse. Novozbohatlíci sa nechávajú zlákať na okázalé šperky a výstredná ukážky luxusu. Na druhej strane rýchlo rastie aj skupina scestovaných Číňanov, ktorí vyhľadávajú utlmenejší a modernejší luxus.

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP