Organizácie zodpovednosti výrobcov (OZV) Envi-Pak a Natur-Pack vnímajú pozitívne zavedenie elektronických ohlásení o vzniku odpadu a nakladaní s ním, ktoré sa budú podávať od začiatku budúceho roka iba cez Informačný systém odpadového hospodárstva (ISOH).
„Návrh predstavený Ministerstvom životného prostredia by mal nahradiť súčasne používaný Regionálny informačný systém o odpadoch, ktorý z technického ani vecného pohľadu už nevyhovuje súčasnej dobe. Ministerstvo verí, že by sa tým mala eliminovať aj chybovosť spojená s prepisovaním údajov z papierových ohlásení, ktorú doteraz vykonávali manuálne jednotlivé okresné úrady,“ priblížila riaditeľka environmentálneho oddelenia Natur-Pack Mária Trošanová.
Elektronizácia údajov
Spustenie elektronického podávania ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním bude podľa Envi-Paku pre povinné subjekty znamenať periodické nahrávanie údajov do ISOH, v ideálnom prípade prenos údajov pomocou rozhrania. Elektronizáciu údajov považuje za krok k ľahšiemu overovaniu dát, ktorý prinesie lepší prehľad oproti papierovému vykazovaniu.
„Avšak bez dôkladnej prípravy môžu byť zmeny pre povinné subjekty náročné na zvládnutie. Akékoľvek technologické zmeny je preto potrebné komunikovať s povinnými subjektmi v dostatočnom časovom predstihu, aby mali možnosť nastaviť svoje informačné systémy,“ skonštatovala pre TASR Katarína Kretter z Envi-Paku.
Podávanie ohlásenia
Mária Trošanová poukázala na to, že pre ohlasovaciu povinnosť stále nie je upravený vykonávací predpis a v platnosti je vyhláška envirorezortu, ktorou sa ohlásenie podáva na okresný úrad a nie prostredníctvom ISOH-u. Kritizuje aj nemožnosť splnomocniť osobu na podanie ohlásenia, s čím sa bude musieť v každej spoločnosti vysporiadať konateľ.
„Podávanie ohlásenia nie je povinnosť zamestnanca zodpovedného za odpady spoločnosti, ale danej spoločnosti. Za nepodanie je sankčný postih,“ uviedla Mária Trošanová. Natur-Pack vidí negatívum aj v tom, že podanie nemožno otestovať.
Systém bude fungovať v roku 2026
Mária Trošanová pripomenula, že nový ISOH so všetkými funkciami by mal fungovať od 1. januára 2026 v súlade s vyhláškou envirorezortu o evidenčnej a ohlasovacej povinnosti.
Ministerstvo informovalo, že ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním sa budú od začiatku budúceho roka podávať iba elektronicky prostredníctvom ISOH. Bližšie informácie k výkazom má zverejniť koncom novembra. Zavedením elektronického výkazu vypína starý a dlhodobo nepodporovaný Regionálny informačný systém o odpadoch.
Do ISOH sa musí zaregistrovať každý výrobca vyhradeného výrobku, a to ešte pred jeho uvedením na trh. Povinnosť registrácie vyplýva z európskych smerníc. Do systému sa vkladajú dáta od spoločností, ktoré s odpadmi nakladajú. Bude sa vedieť kto, odkiaľ, koľko odpadu zobral a ako s ním naložil. Cieľom systému je zníženie administratívnej záťaže subjektov, ktoré spracúvajú odpad. Systém stál viac ako 15,2 milióna eur.