Výrobcovia nákladných vozidiel a autobusov v Európskej únii budú musieť splniť celosvetovo najambicióznejšie ciele znižovania emisií CO2. Rozhodol o tom Európsky parlament. Do roku 2030 totiž musia byť emisie CO2 nových vozidiel aspoň o 45 percent nižšie ako v rokoch 2019 až 2020. Na splnenie týchto cieľov bude pritom podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov potrebná úplná a systematická transformácia celého ekosystému ťažkej dopravy.
„Pre výrobcov nákladných vozidiel a autobusov nie je otázkou či, ale ako rýchlo dokážu dekarbonizovať. Postupne prinesú také vozidlá a technológie, vďaka ktorým bude európska cestná doprava do roku 2040 zbavená fosílnych palív,“ uviedla generálna riaditeľka združenia Sigrid de Vries. Ako však zdôraznila, ak nepríde k zmene vonkajších podmienok, nielenže to spomalí ekologický prechod celého sektora, ale zároveň aj ohrozí jeho globálnu konkurencieschopnosť.
Výrobcovia už dnes investujú miliardy eur do technológií s nulovými emisiami pre vozidlá s elektrickým a vodíkovým pohonom. Hlavnými prekážkami prechodu sú však takmer chýbajúca infraštruktúra nabíjania a dopĺňania a taktiež nedostatok účinných systémov stanovovania cien uhlíka a podporných opatrení na nahradenie konvenčných modelov alternatívami s nulovými emisiami.
„Výrobcovia robia maximum pre dekarbonizáciu, ale spoliehajú sa na podmienky, ktoré sú do značnej miery mimo ich kontroly. Tvorcovia politiky to musia uznať v nariadení o emisiách CO2 a zabezpečiť stimulačný politický rámec, ktorý urýchli ekologický prechod cestnej dopravy,“ poukázala Sigrid de Vries. Európske združenie výrobcov automobilov podľa nej žiada každoročné monitorovanie podmienok prechodu na technológie s nulovými emisiami na úrovni členských štátov.