Predaj elektromobilov v Európe sa po rokoch zrýchľujúceho rastu dostáva do zóny útlmu. Vodiči čakajú na lepšie a lacnejšie modely, ktoré sa však zrejme objavia o dva až tri roky, píše agentúra Reuters.

Predaj plne elektrických vozidiel v Európe sa za deväť mesiacov zvýšil o 47 percent. Namiesto osláv sú však vyjadrenia automobiliek, vrátane firiem Tesla, Volkswagen a Mercedes-benz, skôr pochmúrne.

Automobilky varovali, že vysoké úrokové sadzby a slabý trh odrádzajú zákazníkov. Objednávky elektromobilov Volkswagen sú v porovnaní s minulým rokom polovičné.

Problémom je neistota kupujúcich

Obchodníci v Nemecku a v Taliansku a tiež výskumy štyroch globálnych analytických firiem tvrdia, že za pomalším nástupom elektromobilov stojí viac faktorov ako len ekonomická neistota. Zákazníci nie sú stále presvedčení, že elektromobily spĺňajú ich požiadavky na bezpečnosť, dojazd a cenu.

„Hlavným problémom je neistota,“ povedal agentúre Reuters šéf bavorského autosalónu Thomas Niedermayer. „Množia predpoklady, že sa technológia bude zlepšovať a radšej počkajú tri roky na ďalší model, ako aby si teraz kúpili vozidlo, ktoré rýchlo stratí hodnotu,“ dodal.

To potvrdzujú aj Flavia Garciová a Tom Carvell z Edinburghu. Potrebovali by vymeniť svoju ojazdenú, 15 rokov starú Toyotu Auris. Keďže sa blíži zákaz áut so spaľovacím motorom, uvažovali o elektromobile.

Odrádza ich však nedostatok nabíjacej infraštruktúry, obavy z výdrže batérie a cena. Podľa firmy AutoTrader sú nové elektromobily v Británii stále v priemere o 33 percent drahšie ako vozidlá so spaľovacím motorom.

Éra nízkeho rastu možno už nastala

Väčšina pripravovaných nových cenovo dostupných modelov sa má na trhu objaviť najskôr v roku 2025. Kritici už dlho varujú, že nedostatok cenovo dostupných elektromobilov nakoniec zastaví prudký rast predaja, ktorý bol ťahaný prvými používateľmi a firemnou klientelou.

Slabší výkon v septembri, prieskumy nálady spotrebiteľov a skôr pesimistické komentáre automobiliek a predajcov naznačujú, že éra nízkeho rastu možno už nastala. Tlak pociťujú aj americké automobilky. Ford a GM nedávno varovali, že odkladajú uvedenie lacnejších modelov elektromobilov na trh a obmedzujú výdavky pre slabší dopyt a nižšie náklady v dôsledku nových zmlúv s odborovým zväzom UAW.

Konštantný predaj v Nemecku

Zámer kúpiť si elektromobil zostáva v Nemecku v poslednom roku konštantný, ukázal prieskum výskumnej spoločnosti The Langston Co. To znamená, že hoci počet predaných elektromobilov rastie, počet ľudí, ktorí si chcú elektromobil zaobstarať, sa nezvyšuje.

Rastúci predaj v súčasnosti môže byť skôr znakom toho, že výrobcovia, ktorí mali problémy s výpadkami v dodávateľskom reťazci, môžu konečne uspokojiť nahromadené objednávky. Nemusí tak byť známkou rastúceho dopytu, uviedol výskumník The Langstom Co. Ben DuCharme.

Ďalšie dôležité správy

NIO ES6
Neprehliadnite

Volkswagen plánuje pre americký trh lacný elektromobil. Má stáť menej ako 35-tisíc dolárov