Pre výrobcov batérií v EÚ je nachystaný balík dotácií vo výške troch miliárd eur. Cieľom je konkurovať Číne a naštartovať tak európsky priemysel elektrických vozidiel. Sumu navrhla Európska komisia. Je súčasťou širšej dohody so Spojeným kráľovstvom o odložení zavedenia ciel od 1. januára, informuje Financial Times.
Podpredseda komisie Maroš Šefčovič povedal: „Bezprecedentnou finančnou podporou pre európskych výrobcov udržateľných batérií posilníme konkurenčnú výhodu nášho priemyslu so silným hodnotovým reťazcom pre batérie a elektrické vozidlá.“
Tri miliardy eur majú ísť z Inovačného fondu EÚ, ktorý získava peniaze z predaja povoleniek na emisie uhlíka, a budú k dispozícii do konca roku 2026. Predstaviteľ EÚ povedal: „Problém, ktorému teraz čelíme, je, že nemáme dostatok batérií alebo dostatok chemikálií. Chceme, aby sa tieto batérie vyrábali v Európe alebo v Británii. Ale ešte tam nie sme.“
Podľa týchto plánov by priemysel EÚ mal pokryť 70 percent svojich potrieb z domácich zdrojov. Automobilky ako Renault a Mercedes-Benz to privítali. „Potrebujeme len trochu viac času,“ povedal generálny riaditeľ Renaultu a prezident Európskeho združenia výrobcov áut Luca de Meo.
Podľa Dohody o obchode a spolupráci medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom po brexite by desaťpercentné clá začali platiť od nového roka. Zároveň sa obe strany dohodli na tzv. pravidlách pôvodu, podľa ktorých by sa muselo 45 percent hodnoty dielov vyrobiť v Spojenom kráľovstve alebo EÚ, ak sa firma chce vyhnúť plateniu ciel. Keďže batérie tvoria 30 až 40 percent hodnoty auta, v skutočnosti by sa vylúčilo použitie čohokoľvek iného vyrobeného mimo regiónu.
Švédsky výrobca batérií Northvolt plány EÚ privítal: „Ak sa tento mechanizmus použije správne, mohol by ďalej podnietiť preteky smerom k vytvoreniu udržateľnejších batérií, čím by Európa získala konkurenčnú výhodu a zároveň by sa posunula smerom k realizácii cieľov Parížskej dohody.“