Výrobcovia francúzskeho koňaku vlani celosvetovo predali 212,5 milióna fliaš, čo je medziročne o 4,8 percenta menej. Napriek tomu to bol po rekordných rokoch 2019 a 2021 tretí najlepší rok v histórii. Na svojom webe to uviedol Zväz výrobcov koňaku so sídlom vo francúzskom meste Cognac.
Na najväčšom trhu v Spojených štátoch klesol objem predaných fliaš o 3,2 percenta a na druhom najväčšom trhu v Číne o 12,8 percenta. Európa v čase vojny na Ukrajine a vysokej inflácie zaznamenala pokles o 5,9 percenta na 34,9 milióna predaných fliaš. Doma vo Francúzsku, ktoré predstavuje piaty najväčší trh s koňakom, klesol predaj o 2,8 percenta na 5,9 milióna fliaš.
Aj napriek nižšiemu počtu predaných fliaš dokázal sektor výroby koňaku v roku 2022 zvýšiť tržby o 8,4 percenta na 3,9 miliardy eur. Dôvodom boli predovšetkým výkyvy výmenných kurzov, informoval denník Les Echos.
„Koňak prekonal koronavírusovú krízu a rýchlo získal späť svoju robustnú pozíciu, čo v posledných rokoch viedlo k výnimočnému rozmachu," povedal viceprezident zväzu Alexandre Gabriel. Producenti podľa neho nadväzujú na pozitívny trend pred pandémiou, investujú do výroby a do trhov.
„Hoci sú trhy nestálejšie, čoraz viac hľadajú kvalitné a autentické produkty a koňak tieto základné očakávania plní," dodal Gabriel.
Tradičný koňak je brandy z rovnomenného francúzskeho mesta a okolitých viac ako 83-tisíc hektárov viníc. Vyrába sa z bielych vín a vyváža sa do viac ako 150 krajín. Podľa Združenia sa výrobou koňaku živí okolo 60-tisíc ľudí.