Holandsko-britský výrobca spotrebného tovaru Unilever oznámil pokles zisku aj tržieb v minulom roku 2023. Prispel k tomu rast nákladov, ktorý odštartovala pandémia a urýchlila vojna na Ukrajine.
Unilever uviedol, že jeho zisk po zdanení klesol v minulom roku o 15 percent na 6,49 miliardy eur alebo 2,56 eura na akciu zo 7,64 miliardy eur alebo 2,99 eura na akciu v predchádzajúcom roku. Výsledky za predchádzajúci rok zahŕňali príjem vo výške 2,3 miliardy eur z odčlenenia divízie čajov.
Ale základný prevádzkový zisk výrobcu mydla Dove či majonézy Hellmann's za celý rok 2023 vzrástol o 2,6 percenta na 9,9 miliardy eur a jeho základná prevádzková marža stúpla o 60 bázických bodov na 16,7 percenta. Napriek tomu tento výsledok nesplnil očakávania analytikov, ktorí predpovedali koncernu prevádzkový zisk vo výške 10,4 miliardy eur maržu 16,9 percenta.
Tržby v roku 2023 klesli o 0,8 percenta na 59,60 miliardy eur zo 60,07 miliardy eur v roku 2022. Unilever vlani zvýšil ceny všetkých svojich produktov v priemere o 6,8 percenta.
Pri pohľade do budúcnosti, na finančný rok 2024, Unilever očakáva, že základný rast predaja bude v rámci rozpätia troch až päť percent s väčšou rovnováhou medzi objemom a cenou. Spoločnosť očakáva mierne zlepšenie základnej prevádzkovej marže za celý rok.
Unilever uviedol, že v roku 2023 vrátil akcionárom 5,9 miliardy eur prostredníctvom dividend a spätného odkúpenia akcií. Štvrťročná predbežná dividenda za štvrtý kvartál zostáva na úrovni 0,4268 eura.