V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo podľa predbežných výsledkov 993-tisíc vozidiel, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom pokles o takmer 87-tisíc vozidiel. Prognóza na aktuálny rok je pozitívna a očakáva sa, že výroba opäť stúpne. Počet vyrobených automobilov by mal dosiahnuť hranicu 1,15 milióna. Slovensko naďalej ostáva ich svetovým producentom v prepočte na jedného obyvateľa.

Zväz automobilového priemyslu (ZAP) upozornil, že sektor čelí mnohým výzvam, nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Zaznamenal pokles výroby a registrácií kvôli klesajúcemu dopytu. V súčasnosti hrozí zavedenie ciel zo strany USA a Číny. Problematickou sa podľa zväzu javí aj nedostatočne vybudovaná nabíjacia infraštruktúra. Na úrovni Európskej únie neexistuje jednotná stratégia pre rozvoj priemyslu, zvyšuje sa inflácia a náklady na jej kompenzáciu. Tiež ceny energií pre priemysel sú vysoké, sebestačnosť v oblasti surovín a polovodičov je rovnako nedostatočná, špecifikoval ZAP.

„Všetky tieto faktory negatívne ovplyvňujú aj konkurencieschopnosť a rozvoj nášho priemyslu, vrátane automobilového. O to viac potrebujeme konštruktívny dialóg s vládou a riešenie našich požiadaviek,“ apeluje prezident ZAP Alexander Matušek. Pre udržanie transformácie výroby na elektromobilitu je preto nevyhnutné vytvoriť zo strany štátu rámcové podmienky pre investorov s jasnou a stabilnou zahraničnopolitickou orientáciou. Druhou prioritou pre odvetvie je zabránenie ďalšiemu rastu nákladov na výrobu, zdôraznil.

Väčšina požiadaviek zväzu na podporu automobilového sektora ostala podľa Matušeka v minulom roku bez odpovede vlády. „Potrebujeme naštartovať dialóg s vládou a hľadať riešenia v rámci priorít automobilového priemyslu, keďže vo všetkých spomínaných oblastiach sme v porovnaní so susednými krajinami najmenej atraktívni,“ skonštatoval. Upriamil pozornosť aj na fakt, že Slovensko zaostáva v rozvoji elektromobility.

Na Slovensku sa elektrické vozidlá nepredávajú a aj napriek tomu vláda podľa ZAP nezvažuje ich podporu. Naopak, prostriedky z výziev a fondov určených pre rozvoj elektromobility sa čerpajú zložito. Pre krajinu, ktorá je na prvom mieste v počte vyrobených áut, je posledné miesto v registráciách automobilov s najnovšími technológiami nedôstojné, dodal Matušek.

Ďalšie dôležité správy

Volkswagen
Neprehliadnite

Prepúšťanie u dodávateľov autodielov v Európe prudko narástlo. Slovensku to neveští nič dobré