Ak niekomu nevyhovuje nastavenie staršej životnej poistky, môže ju preniesť do inej poisťovne a získať pritom lepšie podmienky. Mnohí poistenci o tejto možnosti nevedia, pritom patrí k najlepším riešeniam, ako si prispôsobiť poistenie aktuálnej životnej situácii, radí sprostredkovateľská spoločnosť Umbrella Group.
„Prenos nevýhodného poistenia do poisťovne s výhodnejšou ponukou je nový trend, ktorý má na trhu už väčší podiel než nové zmluvy či zmeny v existujúcich poisteniach. Ide o novinku, ktorá umožňuje majiteľom zastaraných životných poistení založených aj pred desiatkami rokov prejsť ku konkurencii a získať aktuálne výhodnejšie podmienky, ktoré viac zodpovedajú ich životnej situácii,“ vysvetlila riaditeľka pre životné poistenie spoločnosti Beáta Ihring.
Prenos čakacích dôb
Väčšina poisťovní podľa nej už akceptuje prenos čakacích dôb. To znamená, že keď klient vymení poisťovňu, nemusí prečkať tzv. karenčnú dobu, ktorá mu uplynula už v pôvodnej poisťovni. Karenčná doba je úvodná ochranná lehota, počas ktorej poisťovňa v prípade vzniku poistnej udalosti neposkytuje plnenie. Môže ísť o obdobie od dvoch do dvanástich mesiacov.
„Samozrejme, aj pri prenose existujúceho poistenia do inej, výhodnejšej poisťovne je potrebné vyplniť zdravotný dotazník, aby poisťovňa zistila, či sa poistencovi výrazne nezhoršil zdravotný stav a už nespĺňa podmienky zahrnuté v pôvodnej zmluve,“ upozornila odborníčka.
Tretinu zmlúv životného poistenia tvoria podľa nej úplne nové zmluvy. Uzatvárajú si ich mladí ľudia, ktorí vstupujú do pracovného procesu a radi by sa zabezpečili. Ďalšou skupinou sú ľudia, ktorí si založili rodinu a čerpajú hypotéku. Vtedy získajú pocit, že musia mať tieto záväzky pri nečakaných udalostiach kryté.
Zrušenie zmluvy je jednou z možností
Častým prípadom je tiež zrušenie alebo zmena starej zmluvy. K zrušeniu sa pristupuje, ak má klient poistenie, ktoré už nekryje jeho potreby, je drahé, produkt je zastaraný alebo nevýhodný. Musí však byť pritom opatrný. „Je možné, že sa jeho zdravotný stav v čase zmenil k horšiemu a už mu nebude možné nikdy uzavrieť nové poistenie. Alebo iba s vyššou cenou poistného. Vtedy odporúčam ponechať pôvodné poistenie,“ zdôraznila Ihring.
Zmeny na starých zmluvách sa robia, ak je aj s odstupom času produkt výhodný. Vtedy odborníci odporúčajú dopoistiť iba vybrané riziká, o ktoré má klient záujem, či navýšiť poistné sumy. Takáto zmena sa realizuje cez interné systémy poisťovní alebo formou žiadosti o zmenu.