Skoršie obdobie veľkonočných sviatkov zvýšilo v marci výdavky Britov na potraviny, čo sa odrazilo na celkovom vývoji spotrebiteľských výdavkov v britskom maloobchode.
Tie vzrástli v marci najvýraznejšie za posledných sedem mesiacov. Uviedlo to Konzorcium britského maloobchodu.
Celkové výdavky v britskom maloobchode sa v marci zvýšili medziročne o 3,5 percenta. Tempo rastu sa tak prudko zrýchlilo, keď vo februári rast dosiahol 1,1 percenta. Bol to najvyšší rast spotrebiteľských výdavkov v britskom maloobchode od augusta minulého roka.
Navyše, marcový rast prekonal aj ostatné údaje o spotrebiteľskej inflácii, čo sa stalo prvýkrát za viac než dva roky.
Údaje o spotrebiteľských výdavkov nie sú upravené o sezónne vplyvy a sú aj výsledkom toho, že veľkonočné sviatky padli tento rok na koniec marca. To znamená, že boli o viac než týždeň skôr než v minulom roku.
„Aj keď sa rast výdavkov v maloobchode v marci zrýchlil, ovplyvnili to najmä nezvyčajne skoré sviatky Veľkej noci,“ povedala šéfka konzorcia Helen Dickinsonová.
Naopak, daždivé počasie v marci negatívne ovplyvnilo predaj nepotravinových produktov, najmä záhradného nábytku, výrobkov na úpravy domu a záhrady, oblečenia a obuvi.
Za celý prvý kvartál sa výdavky na potraviny zvýšili oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 6,8 percenta. Naopak, výdavky spotrebiteľov na nepotravinové produkty o 1,9 percenta klesli.