Vyzerá to skoro ako nejaké nehorázne ohováranie, ale nie je. Bruselskí činitelia si o polovicu zdvihli finančné limity na lety súkromnými tryskáčmi.
Z hľadiska škodlivých emisií je to jeden z úplne najhorších variantov dopravy. Urobili to pritom ľudia, ktorí minulý mesiac oduševnene predstavili nákladný klimatický balík, pre ktorý si budú v najbližších rokoch uťahovať opasky všetci bežní Európania.
Zistenie webu Politico si všíma portál iDnes.cz. Podľa neho sa teda môžu vrcholní únijní úradníci tešiť na užívanie ďalších miliónov eur, ktoré im schválili na pohodlné cesty „leteckými taxíkmi“.
Menej letov, viac jetov
Zatiaľ čo si mnoho Európanov „sype popol na hlavu“, chce ekologicky vylepšiť svoj spôsob transportu a niektorí sa navždy zriekajú cestovania lietadlom, únijné elity to podľa všetkého netrápi.
Na posledných päť rokov mali členovia Európskej komisie, europoslanci a ďalší špičkoví úradníci schválený súhrnný limit 10,71 milióna eur na podobné lety. Na najbližšie štyri roky, teda kratšie obdobie, je to už 13,5 milióna eur. V prepočte na rok je to až o polovicu viac.
Podľa únijných hovorcov je však všetko v poriadku. Zazmluvnených 1 606 letových hodín podľa oficiálneho vyjadrenia odráža „potenciálny nárast dopytu, predovšetkým kvôli pandémii“. Argumentuje sa aj tým, že vinou pandémie sa znížil počet vhodných bežných komerčných letov.
Život plebsu zdražie
Pripomeňme znovu, že je to necelý mesiac, čo Brusel predstavil náročnú stratégiu boja s klimatickou zmenou. Dotkne sa každého bežného Európana. Do roku 2030 by sa mali znížiť emisie skleníkových plynov o 55 percent v porovnaní s rokom 1990. A v polovici storočia už by mala byť celá európska dvadsaťsedmička uhlíkovo neutrálna.
V dôsledku opatrení sa bežným ľuďom predraží nákup nového auta, potraviny, účty za elektrinu aj vykurovanie domov. Skončia autá na spaľovací pohon, zostanú len elektromobily. Rozšíri sa systém emisných povoleniek. Život v Európe v ďalších dekádach rozhodne nebude lacnou záležitosťou.
Komisia je odhodlaná
Záľuba únijných pohlavárov v nákladnom cestovaní tryskáčmi v tomto svetle nevyzerá vôbec dobre.
Napríklad predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová využila letecký taxík za prvý polrok tohto roka už osemkrát. Tento spôsob prepravy obľuboval aj jej predchodca Jean-Claude Juncker, ktorý ho dokonca využíval aj pri cestách do relatívne neďalekého Štrasburgu, kam existuje pohodlné a rýchle vlakové spojenie.
Podľa vyjadrenia hovorkyne pre Politico je Komisia napriek tomu odhodlaná „znížiť svoje vplyvy na životné prostredie“ v súlade s európskou zelenou dohodou. A diskutovať najmä prostredníctvom videokonferencií, kedykoľvek to bude užitočné a možné.
Nie je to pritom prvýkrát, čo sa na Brusel sype kritika pre súkromné tryskáče. Už minulý mesiac spôsobil rozruch malý detail v návrhu európskej legislatívy na zdaňovanie leteckých palív.
Mnohých totiž dráždila výnimka, ktorú Európska komisia žiadala pre malé biznisové lietadlá na súkromné využitie. Mali by mať výnimku z toho dôvodu, lebo predstavujú „nástroj podnikania týchto firiem“, ako znel škrobený argument. Mnohí si to pretlmočil tak, že zelené plány EÚ majú platiť len tí s prázdnou peňaženkou.
Revolučný zelený balíček z Bruselu zdraží autá, cestovanie, bývanie. EÚ si strieľa do nohy