Malé východonemecké mesto Guben pred desiatimi rokmi tak zúfalo hľadalo nových investorov, že bolo pripravené dať im pozemky zadarmo. „Teraz nemám voľné miesto,“ konštatuje starosta Fred Mahro.

Zlom nastal minulý rok, keď si kanadská spoločnosť Rock Tech Lithium, zaoberajúca sa čistými technológiami, vybrala mesto, kde by postavila prvý lítiový konvertor v Európe - kľúčový komponent pre batérie do elektrických áut. Guben vyhral nad viac ako 60 ďalšími potenciálnymi lokalitami na celom kontinente, píše denník The Financial Times.

Investícia vo výške 500 miliónov eur urobí z Gubenu dôležitý článok v dodávateľskom reťazci batérií a vdýchne mestu nový život.

Guben ako Šípková Ruženka

„Guben bol ako Šípková Ruženka,“ povedal Mahro. „A Rock Tech ju bozkom prebudil."

Príchod Kanaďanov je podľa The Financial Times symbolom masívneho prílevu investícií na bývalý komunistický východ, ktorý sa stal domovom rýchlo sa rozvíjajúceho európskeho sektora elektrických áut. Región, ktorý bol kedysi synonymom ekonomického úpadku, sa mení na jednu z najhorúcejších priemyselných nehnuteľností na kontinente.

V posledných rokoch región zaplavili nové projekty a investície. Najpútavejšie zo všetkých bolo marcové oznámenie výrobcu čipov Intel, že v meste Magdeburg na východe krajiny postaví najmenej dve továrne na výrobu polovodičov v hodnote 17 miliárd eur. Ide o najväčšiu priamu zahraničnú investíciu v Nemecku.

Stalo sa tak v ten istý mesiac, keď spoločnosť Tesla spustila výrobu vo svojej prvej európskej továrni na výrobu elektromobilov - v meste Grünheide na východe krajiny. Už predtým spoločnosť Volkswagen spustila dva závody na výrobu elektrických vozidiel v mestách Zwickau a Drážďany.

Scholz o východnom Nemecku

Východné Nemecko je teraz „jedným z najatraktívnejších ekonomických regiónov Európy“, povedal začiatkom tohto mesiaca nemecký kancelár Olaf Scholz. „A v medzinárodnom meradle sa to šíri," dodal.

Podľa The Financial Times by investície mohli byť predzvesťou hlbokého posunu v priemyselnej geografii Nemecka. Ekonomická sila krajiny sa totiž už desaťročia sústreďuje na juhu a juhozápade, kde sídlia automobilky ako Mercedes a BMW a strojárske giganty ako Siemens. To by sa však mohlo zmeniť, keď sa východ reindustrializuje.

„Ekonomická mapa Nemecka sa kreslí nanovo,“ poznamenal Carsten Schneider, komisár nemeckej vlády pre východ.

Budúcnosť bez fosílnych palív

Nové investície skutočne prichádzajú v čase, keď sa tradičný nemecký automobilový priemysel, založený na spaľovacích motoroch, dostáva pod bezprecedentný tlak. Vlády po celom svete totiž hľadia na budúcnosť bez fosílnych palív a prechod na elektrické autá naberá na rýchlosti. Tento tlak bol ilustrovaný hlasovaním Európskeho parlamentu začiatkom tohto mesiaca za zákaz predaja nových dieselových a benzínových áut a dodávok v EÚ od roku 2035, poznamenali The Financial Times.

Východ má podľa denníka aj ďalšiu kľúčovú konkurenčnú výhodu - bohatú zásobu obnoviteľnej energie. Brandenbursko vyrába viac elektriny z vetra, slnka a biomasy na obyvateľa ako ktorákoľvek spolková krajina Nemecka. Obnoviteľné zdroje v Brandenbursku pokrývajú 94 percent dopytu po elektrine v porovnaní s celoštátnym priemerom, ktorý je 46 percent.

Nie je to však len prísľub štátnych dotácií, čo láka veľké technologické spoločnosti smerovať na východ, ale aj dlhá história regiónu ako centra priemyslu. Časť nedávneho oživenia je postavená na základoch položených v časoch komunistickej Nemeckej demokratickej republiky. Investori ocenili napríklad priemyselnú infraštruktúru, ale aj akademickú obec.

Postkomunistická éra

The Financial Times pripomínajú, že príchod spoločností ako Tesla a Intel znamenal veľký obrat pre región, ktorého priemyselná základňa z komunistickej éry bola po zjednotení Nemecka v roku 1990 prakticky zničená. V nasledujúcom desaťročí sa zatvorili stovky tovární, nezamestnanosť prudko vzrástla a mladí ľudia sa vydali hľadať prácu na západ.

„Asi 70 percent východonemeckého priemyslu zmizlo,“ konštatoval minister hospodárstva Brandenburska Jörg Steinbach.

Nedostatok ekonomických vyhliadok vyvolal frustráciu a hnev medzi ľuďmi, čo podnietilo vzostup krajne pravicovej Alternatívy pre Nemecko (AfD) a protimoslimského hnutia Pegida. Ich masové protesty počas utečeneckej krízy v rokoch 2015-16 sa dostali na titulky novín.

Podľa The Financial Times zostáva politika problémom aj v súčasnosti. AfD je stále silná na východe, najmä v Sasku, kde sa úrady obávajú, že to odradí cudzincov od hľadania práce v tamojších nových továrňach.

Odkázaní na imigráciu

„Sme odkázaní na imigráciu a musíme jej byť otvorení,“ tvrdí Oliver Holtemöller z Inštitútu pre ekonomický výskum v Halle a dodáva, že „najmä vo vidieckych oblastiach na východe je xenofóbia problémom".

V nadchádzajúcich rokoch sa však populácia na východe bude zmenšovať, a to ešte rýchlejšie ako v západnom Nemecku, čím sa stane čoraz závislejšou od dovážanej pracovnej sily. Zo 100 nemeckých okresov s najhorším predpokladaným demografickým poklesom je 55 na východe, vyplýva z najnovšej vládnej správy. Podľa nej v nasledujúcich 15 rokoch odíde do dôchodku 42 percent východných Nemcov v produktívnom veku, čo je oveľa viac, ako je celoštátny priemer.

Je to problém, ktorý si obyvatelia Gubenu veľmi dobre uvedomujú, píšu The Financial Times.

Guben sa obozretne teší

Pred pár dňami prišli do mesta manažéri spoločnosti Rock Tech Lithium, aby informovali miestnych ľudí o svojom projekte. Prijali ich vrelo, hoci niektorí so skepsou.

Lothar Hüfner, ktorý pracoval 40 rokov v miestnom závode na výrobu syntetických vlákien, je spokojný s investíciou Rock Tech Lithium. „Ak sa tu ešte niečo stane, tak je to skvelé,“ povedal s úsmevom.

Je však opatrný - obozretnosť zrodená zo skúseností. Tento 87-ročný muž pomáhal pokladať prvé tehly závodu na výrobu vlákien v Gubene v roku 1960 a potom, o viac ako 30 rokov neskôr, sledoval, ako ho búrali.

Poznamenal, že odvtedy „videli veľa investorov prichádzať a odchádzať... Ich projekty praskali ako mydlové bubliny".

Starosta Fred Mahro je oveľa optimistickejší. „V minulosti sme rozprestierali červený koberec pre tak veľa ľudí a zažili sme toľko porážok,“ poznamenal. Ale teraz to vidí inak. „Toto je ten najkrajší čas, aký som kedy v Gubene zažil," dodal.

Ďalšie dôležité správy

Protests Against Rio Tinto's Lithium Mining In Serbia
Neprehliadnite

Vzdušné zámky o elektrovozidlách narážajú na lítiovú realitu. Svet sa vráti 100 rokov späť