Zníženie ceny od októbra sa týkalo napríklad kostnej náhrady pod menom rastúci total femur LINK. Tá sa v období do 1. októbra preplácala v maximálnej výške 27 351 eur.
„Od 1. októbra štátna poisťovňa zosekala cenu tejto kostnej náhrady na 20 344 eur. To je aj prípad prietokového modulátoru MFM, ktorého maximálna preplácaná cena bola štátnou poisťovňou v októbri znížená z 18 999 eur na 12 400 eur. Systém na implantáciu transkatétrovej aortálnej chlopne Engager padol z 18 869 eur na 12 315 eur,“ priblížil nezaradený poslanec.
M. Beblavý upozornil, že od novembra sa cena „rastúceho total femur LINK“ vrátila na 27 351 eur, prietokový modulátor MFM sa tiež vrátil na pôvodných 18 999 eur. Systém na implantáciu transkatétrovej aortálnej chlopne Engager od novembra vzrástol na 18 900 eur.
„Celý cenník špeciálneho zdravotníckeho materiálu obsahuje 3 354 položiek. Všeobecná zdravotná poisťovňa od 1. novembra zvýšila cenu, ktorú platí, pri 1 585 položkách - teda takmer pri polovici. Ceny nezvýšila o nejaké drobné, ale v priemere o 28,9 percenta,“ uviedol nezaradený poslanec.
VšZP pristúpila k zníženiu cien ŠZM od 1. októbra podľa analýzy reálnych údajov, ktoré získala za posledné dva roky priamo od poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, dodávateľov ŠZM a v úprave zohľadnila aj výšku úhrad za ŠZM v Českej republike.
„Všeobecná zdravotná poisťovňa tak bez vysvetlenia do veľkej miery vymazala výsledky svojej „hĺbkovej analýzy“ a opäť otvorila zlatú baňu slovenského zdravotníctva. A to v bode, kedy vedenie poisťovne ohlásilo historickú stratu a podľa vlastných slov od tejto zmeny očakávalo už do konca roka 2016 úsporu 5 miliónov eur, čo by pre rok 2017 znamenalo 20 miliónov eur a mohlo tak výrazne prispieť ku konsolidácii poisťovne,“ dodal M. Beblavý.
Opozičný poslanec ešte v auguste odporúčal podľa neho štyri systémové kroky. Išlo o zavedenie základnej porovnateľnosti špeciálnych zdravotníckych materiálov, ktoré majú rovnaké špecifikácie, ale odlišných výrobcov a porovnávanie ich ceny (tzv. benchmarking).
Navrhol tiež kompletnú cenovú transparentnosť po vzore Veľkej Británie, ale aj centralizáciu nákupov ŠZM, ako to ministerstvo zdravotníctva robí pri CT prístrojoch.
M. Beblavý odporučil tiež obmedzenie obchodovania s takzvanými sprostredkovateľskými alebo „prebaľovacími“ firmami, ktoré v konečnom dôsledku zvyšujú finálne ceny. Rokovanie so samotnými výrobcami môže podľa neho výrazne skresať náklady na obstarávanie ŠZM.