Spoločnosť Volvo Cars začala presúvať výrobu elektromobilov z Číny do Belgicka v očakávaní, že Európska únia bude pokračovať v zásahoch proti čínskemu dovozu pre podozrenie, že Čína poskytuje svojim výrobcom nezákonné dotácie. Informoval o tom denník The Times.
Volvo sa považuje za najviac ohrozeného spomedzi západných výrobcov automobilov plánmi na zavedenie ciel. Väčšinovým vlastníkom spoločnosti Volvo je čínska firma Geely. Volvo zvažuje, že v prípade zavedenia ciel zastaví predaj elektromobilov čínskej výroby v EÚ. Výroba niektorých modelov určených pre Britániu by sa mohla presunúť do Belgicka.
Európska komisia, ktorá dohliada na obchodnú politiku bloku, začala minulý rok vyšetrovanie, či plne elektrické automobily vyrobené v Číne nedostávajú štátne dotácie, ktoré narúšajú hospodársku súťaž, a či by mali byť na ne uvalené dodatočné clá. Vyšetrovanie sa oficiálne začalo 4. októbra a mohlo by trvať 13 mesiacov. Deväť mesiacov po začatí vyšetrovania však EK môže zaviesť dočasné antisubvenčné clá.
V EÚ sa v súčasnosti na elektromobily vyrobené v Číne uplatňuje desaťpercentné clo. Podľa odborníkov by sa mohlo zvýšiť na 25 až 30 percent. Spojené štáty nedávno oznámili, že plánujú zvýšiť clo na dovoz elektromobilov z Číny na 100 percent zo súčasných 25 percent.
Uvalenie ciel na čínske autá znepokojuje aj západných výrobcov automobilov, ktorí patria medzi hlavných dovozcov z Číny, pretože majú v krajine veľké továrne. Najväčším dovozcom elektromobilov z Číny do EÚ je americká Tesla. Odborníci sa domnievajú, že v strednodobom horizonte je spoločnosť Volvo najviac ohrozená clami EÚ.
Vzťahy medzi Čínou a EÚ sú napäté v dôsledku viacerých faktorov vrátane zbližovania Pekingu s Moskvou po ruskej invázii na Ukrajinu. EÚ sa snaží znížiť svoju závislosť od druhej najväčšej svetovej ekonomiky, najmä pokiaľ ide o materiály a výrobky potrebné na ekologickú transformáciu.