Automobilka Volvo sa pripája k rastúcemu zoznamu výrobcov, ktorí zvažujú presun investícií do USA, ak Európa nevytvorí adekvátnu pomoc v reakcii na prelomové zelené dotácie Joea Bidena. Agentúra Bloomberg uvádza, že zákon o znižovaní inflácie (IRA), ktorý sľubuje dotácie na čistú energiu vo výške približne 370 miliárd dolárov, výrazne zvýši dopyt po nákladných vozidlách bez emisií v USA.
„Ak sa v Európe nič nestane, budeme sa musieť zamyslieť nad tým, kam vložíme počiatočné investície na zvýšenie kapacity pre niektoré technológie v hodnotovom reťazci,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Volvo Martin Lundstedt. „Toto nie je hrozba, je to poháňané dopytom zákazníkov a tým, kde sa objemy zrýchlia.“
Zákon IRA podnietil obavy, že Európa bude zaostávať v pretekoch o prepracovanie priemyslu uprostred rastúcich nákladov v regióne. Švédska spoločnosť Northvolt v novembri uviedla, že zvažuje odloženie plánovanej továrne v severnom Nemecku a namiesto toho investuje najskôr v Severnej Amerike.
Európska únia minulý týždeň navrhla svoj vlastný plán zelených technológií, aby udržala konkurencieschopnosť priemyslu a dobehla USA a Čínu. Ale jej plán, o ktorom majú lídri EÚ rokovať tento týždeň, sa stretol so zmiešanými názormi, pričom niektorí sa obávajú, že dotácie pomôžu len bohatším krajinám. Ďalší varovali pred transatlantickou obchodnou vojnou.
Volvo vyvíja nákladné vozidlá na batérie, vodík a obnoviteľné palivá a je v procese budovania súvisiacej infraštruktúry. Spolu s Daimler Truck a Volkswagen Traton plánuje švédska spoločnosť v najbližších rokoch minúť 500 miliónov eur na inštaláciu najmenej 1 700 nabíjačiek v Európe pre ťažké úžitkové vozidlá.
M. Lundstedt povedal, že očakáva, že každý aktualizovaný európsky ekologický tlak vyjadrí jasnejšie posolstvo o záväzku regiónu pre nabíjaciu infraštruktúru, továrne na batérie a stimuly na nákup vozidiel s nulovými emisiami.
„To, čo predtým oznámili, nemalo rovnakú silu ako IRA,“ povedal. „Ak nedostaneme vyvážený balík v Európe, dopyt porastie rýchlejšie v Severnej Amerike.“ Podľa IRA by USA pokryli 45 dolárov za kilowatthodinu výrobných nákladov batérie – pomoc, ktorá „určite zmení rovnicu pre zákazníkov“ a potenciálne aj pre Volvo, uviedol generálny riaditeľ.
Keďže Volvo generuje približne 30 percent predaja v Severnej Amerike a očakáva sa nárast dopytu v dôsledku IRA, výstavba ďalšej továrne na batérie tam „nebude prekvapivá,“ povedal.