Voltia, európsky líder v oblasti mestských elektrododávok, dokončuje prototyp chladiarenskej verzie elektrododávky Nissan eNV200 XL Voltia. Vyvíja sa ako súčasť dvoch výskumných projektov v Rakúsku: Zero Logistics a Conserve, podporovaných Rakúskou agentúrou na podporu výskumu - FFG a Klima & Energie Fonds. Spoločnosť už začala testovať funkčný prototyp. Po nedávnom získaní všetkých potrebných certifikácií, by mal ísť do plnej prevádzky. Dodávka má potenciál uspieť vo farmácii a doručovaní potravín. Vozidlo je oficiálne registrované v Rakúsku, v súlade s normami a právnymi predpismi EÚ.

Prvým testovacím partnerom sa stala rakúska spoločnosť Biohof Achleitner z Eferdingu v Hornom Rakúsku. „Sme nesmierne radi, že sme mohli skombinovať výhody bezemisnej dopravy s technológiou chladenia prírodným chladivom,“ povedal Juraj Ulehla, generálny riaditeľ spoločnosti Voltia.

„Elektrické chladiarenské dodávky zohrajú v blízkej budúcnosti dôležitú úlohu najmä pre mestskú logistiku a je dôležité dodávať chladiaci systém priamo z vysokonapäťovej batérie, aby bola účinnosť čo najvyššia. Som rád, že môžeme podporiť tento projekt v časti systémovej integrácie s kompetenciami výkonnostnej elektroniky AIT v oblasti EV,“ dodal Peter Scheuermann, ktorý vedie výskumnú skupinu v Rakúskom technologickom inštitúte AIT.

Na snímke predstaviteľ spoločnosti InoBat Auto Marián Boček počas slávnostného začatia výstavby výskumno-vývojového centra a pilotnej linky na výrobu batérií spoločnosti InoBat Auto vo Voderadoch v stredu 2. júna 2021. FOTO TASR - Lukáš Grinaj
Neprehliadnite

Slovenský InoBat investuje 50 miliónov eur do centra vývoja a výroby batérií

V súčasnosti prestavané chladiarenské vozidlá fungujúce na naftových motoroch vo všeobecnosti zdvojnásobujú svoju ekonomickú a ekologickú stopu, čo sa prejavilo vo výrazne zhoršenom výsledku skúšky WLTP (priemerná spotreba niektorých vozidiel po prestavbe stúpa z doteraz oficiálne akceptovaných napr. 11 l na 22 l / 100 km). Úrady zatiaľ akceptujú nižšiu úroveň v prípade, že sa konverzie uskutočnia po prvej registrácii, aj keď je táto hodnota stále ďaleko od reality. V budúcnosti sa očakáva, že aj tieto tisíce vozidiel s regulovanou teplotou budú musieť preukázať požadovaný výsledok testu / WLTP, čo povedie k výraznému navýšeniu cien.

Podľa dostupných informácií a odhadov spoločnosti Voltia sa v Európe každý rok predá približne 60-tisíc nových chladiarenských ľahkých úžitkových vozidiel (ĽTV). Takmer všetky existujúce verzie sú poháňané dieselovými motormi. Sú vybavené chladiacimi jednotkami s viac ako 1 300 ekvivalentami CO2 s neprijateľnými priamymi a nepriamymi emisiami a s veľkým vplyvom na zvyšovanie globálneho otepľovania. Práve na riešenie tohto problému začala Voltia spoluprácu s high-tech spoločnosťami a výskumnými partnermi s cieľom vyvinúť ekologické, bezemisné riešenie chladiarenskej dopravy.

Spoločnosť pôsobí na rakúskom trhu od roku 2015 (ako Voltia AT), keď prenajala svoju prvú elektrickú dodávku zákazníkovi v Linzi a spolu so svojou sesterskú spoločnosťou Greenway tam absolvovala turné o elektromobilite.

V máji 2020 bol Nissan eNV200 XL Voltia zaradený do oficiálneho portfólia globálnej automobilky Nissan.