Spoločnosť Voltia, ktorá je od roku 2011 dizajnérom a držiteľom európskej homologácie na elektrickú dodávku Nissan eNV200 XL, oznámila spustenie výroby piatich nových modelov elektrododávok na platforme Stellantis.
Ide o vozidlá značiek Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall a Toyota (tá bude dostupná až budúci rok). Vyrábať by sa mali na Slovensku v Nitre a Trnave, neskôr tiež vo Veľkej Británii, Francúzsku a v Nemecku.
Nové modely s objemom 11 metrov kubických doplnía už skôr vyrábané modely s objemom 6, 8 a 10 metrov kubických.
Prispôsobené potrebám kuriérov
Voltia sa pre ich výrobu rozhodla z niekoľkých dôvodov. Prvým dôvodom je, že priemerný kuriér doručí denne 150 – 200 balíkov, takže ideálna veľkosť jeho vozidla by mala byť 8 a 12 metrov kubických.
Druhým dôvodom je, že Nissan postupne utlmuje výrobu legendárnych eNV200.
Ako ďalší dôvod automobilka uvádza, že spoločne vyvinuté vozidlo s automobilkami Peugeot (e-Expert), Citroën (ë-Jumpy), Opel (Vivaro-e) a Vauxhaull (Vivaro-e) se stalo dodávkou roka 2021 (International Van of the Year 2021).
No a posledným dôvodom je, že podiel Stellantisu spoločne s Toyotou na trhu s ľahkými úžitkovými vozidlami je takmer 50 percent (a stále rastie) a oproti tomu má Nissan na tomto trhu 40-krát nižší podiel.
„Platforma Stellantis eK0, ktorú sme si vybrali, má podľa nás obrovský potenciál. Navyše sa výborne hodí k doručovaniu tovaru po mestách. Reagujeme tým na zvýšené požiadavky firiem v postpandemickom období na ľahký pohyb v dodávke aj pre stojaceho človeka. Okrem toho sme sa s cenou dostali na meter kubický pod 3 500 eur. Celkové mesačné náklady na prevádzku sú potom rovnaké, alebo dokonca nižšie ako pri dieseloch,“ vysvetľuje Juraj Ulehla, výkonný riaditeľ Voltia.
Úspora oproti klasike
Dojazd pri verzii s 50 kWh batériou je 200 km, s 75 kWh až 280 km. Úžitkové zaťaženie uvádza Voltia v rozmedzí 800 až 1 000 kg.
Aké sú ďalšie výhody nových modelov Stellantis-Voltia XL? Spoločnosť tvrdí, že náklady na palivo/km sú o 83 percent nižšie, náklady na údržbu sú nižšie o 40 – 50 percent, úspora celkových nákladov za 10 rokov na jednu dodávku je vo výške viac ako 24-tisíc eur, záruka na batériu je 8 rokov alebo na 160-tisíc kilometrov.
Cena bez dotácie sa začína na Slovensku na sume 35 950 eur (základné vozidlo, plus konverzia, cena v jednotlivých krajinách sa môže líšiť s ohľadom na možnosť či nemožnosť dotácie na elektromobil). Výhodou je aj široká servisná sieť OEM.
Nová výroba v Nitre
„Zmieňované modely plánujeme vyrábať v nových priestoroch v Nitre, ktoré prechádzajú náročnou rekonštrukciou. Produkcia bude určená pre celú Európu, na rozdiel od Trnavy, ktorá svojimi vozidlami zásobuje len strednú a východnú Európu. Ak bude potrebné, sme pripravení rozšíriť naše kapacity budúci rok o zahraničných partnerov vo Francúzsku, Veľkej Británii alebo v Nemecku,“ dodáva Ulehla.
Matúš Paľa, výkonný riaditeľ švajčiarskej spoločnosti Emil Frey na Slovensku, ktorá novo zastupuje značky skupiny Stellantis, k tomu dopĺňa: „Ako zástupca importéra značiek skupiny tento projekt plne podporujem a verím, že môže obom stranám prospieť a v konečnom dôsledku pomôcť elektrifikácii Európy. Slovenský automotive sektor tak má opäť výbornú príležitosť sa ukázať svetu.“
Voltia je európsky špecialista na e-mobilitu so sídlom v Bratislave. Poskytuje vývojové know-how, konštrukciu vozidiel, prototypy, nastavenie výroby a podporu predaja a marketingu. Klientov má v 17 krajinách Európy.
Okrem konverzií poskytuje zákazníkom aj poradenstvo, ako prejsť na elektrickú flotilu (analýza dát, vhodných trás, optimalizácia nabíjania, online tréningy, apod.), resp. ako vytvoriť funkčný ekosystém (autá, financie, ďalšie switches nástroje).
Pre efektívnu komunikáciu so šoférmi vyvinula dokonca vlastnú aplikáciu Voltia Buddy s užitočnými a praktickými tipmi.