Automobilka Volkswagen odložila rozhodnutie o výstavbe takzvanej gigafactory na výrobu automobilových batérií o pol roka na polrok 2022. O umiestnenie továrne sa uchádza aj Česko. ČTK to povedal vicepremiér, minister priemyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček.
O sídle sa rozhoduje
O gigafactory mal v pondelok rokovať Havlíček a premiér Andrej Babiš s predsedom predstavenstva Volkswagenu Herbertom Diessem. Havlíček s Diessem nakoniec len podpíšu memorandum o podpore výstavby dobíjacích staníc pre elektromobily v Česku. Tých by malo vzniknúť zhruba 3-tisíc.
Továreň na autobatérie by mohla vzniknúť v areáli bývalej hnedouhoľnej elektrárni Prunéřov 1. Havlíček už v lete podpísal s energetickou firmou ČEZ memorandum o podpore projektu. Vedľa ČR sú ale podľa neho v hre aj ďalšie lokality, napríklad v Poľsku.
Česko plánuje miliardové stimuly pre závod na výrobu batérií pre elektromobily
Plánovaná česká továreň by mohla vyrobiť batérie s kapacitou viac ako 30 gigawatthodín, čo vystačí pre 400-tisíc až 800-tisíc osobných automobilov ročne. Záleží na technológii výrobcu, respektíve výrobcov batérií a na kapacite finálnych batérií.
Zameranie na elektromobilitu
Koncern Volkswagen, ktorého súčasťou je aj tuzemská Škoda Auto, sa na elektromobilitu výrazne zameriava, do desiatich rokov by mali 70 percent jeho predaja v Európe tvoriť elektromobily. V Európe chce spolu s partnermi postaviť do roku 2030 celkovo šesť veľkých tovární na akumulátory. Vedľa Nemecka a Švédska sa rozhoduje o umiestnení ďalšej gigafactory napríklad v Španielsku. Keďže pôjde o obrie investície, umiestnenie ďalších tovární detailne analyzuje.
„Doteraz nebolo rozhodnuté o žiadnych iných lokalitách ako Salzgitter (Nemecko) a Skellefteå (Švédsko). Ďalšie rozhodnutia sa prijmú po dôkladných rokovaniach so všetkými zodpovednými partnermi zo súkromného aj verejného sektora v rôznych krajinách. Pokiaľ ide o Českú republiku, Škoda Auto je pripravená sa do projektu zapojiť, "povedal pre ČTK hovorca Škody Tomáš Kotera.
Top v automotive: Nové modely prekvapia a Volkswagen už ide expandovať
Havlíček ráno rokoval so zástupcami Škody Auto o vplyvoch výpadku dodávok čipov na český automobilový priemysel, ktorý zamestnáva okolo 180-tisíc ľudí. Kvôli tomu zvažuje podporu dotknutých odborov novým programom Antivirus, ktorý vláda použila počas koronavírusovej pandémie. Suploval by klasický kurzarbeit, ktorý stále nie je legislatívne zakotvený. O podpore bude rokovať budúci pondelok tripartita. Plánované odstávky výroby majú podľa Havlíčka trvať do konca roka.
Memorandum o podpore rozvoja elektromobility majú vedľa zástupcov vlády, Volkswagenu, Škody Auto a ČEZ podpísať aj Riaditeľstvo ciest a diaľnic, Správa železníc a Riaditeľstvo vodných ciest, na ktorých pozemkoch by mali dobíjacie miesta vzniknúť.