Veľké svetové automobilky zvažujú, ako zastaviť amerického podnikateľa Elona Muska a jeho Teslu, ktorá ovládla výrobu elektromobilov. V hre je budúcnosť odvetvia a žiadny z tradičných výrobcov áut sa nemieni zmieriť s tým, že ho Musk odsunie na vedľajšiu koľaj.

Nemecký Volkswagen a japonská Toyota preto chystajú investície až za 170 miliárd dolárov, aby nezostali pozadu. Volkswagen sa pritom spolieha aj na výrobu v Českej republike.

„Ten impozantný boj o to, kto má pod kontrolou budúcnosť výroby áut, teraz bude oveľa zaujímavejší," očakáva agentúra Bloomberg.

Prvý priekopník

Tesla, ktorá je priekopníkom výroby elektromobilov a ktorá v tomto odvetví udáva tempo, ovládla už prvú etapu éry nového pohonu áut. Prilákala tak aj pozornosť investorov, a to svojou víziou budúcej generácie áut a tým, že sa presadila na novom trhu plne elektrických vozidiel.

Na opačnom konci sú titáni automobilového odvetvia – Volkswagen a Toyota, dve najväčšie automobilky na svete. Každá vlani predala desať alebo jedenásť áut proti jednému, ktoré predala Muskova Tesla.

Volkswagen aj Toyota si dobre uvedomujú, že éra vozidiel na batérii je tu, a preto vymýšľajú stratégiu, ako zostať v hre.

Top v automotive
Neprehliadnite

Ceny áut naďalej rastú a Tesla sa vrátila do sedla s novými rekordmi

 V decembri títo dvaja majstri masovej výroby áut počas piatich dní načrtli plány, ako v nasledujúcich rokoch postupne investujú 170 miliárd dolárov, aby si udržali pozície v odvetví, ktorému kraľovali desiatky rokov.

Chúťky prekonať ikonu

Ich šéfovia si uvedomujú, že prechod od spaľovacích motorov nebude postupný a riadne pripravený. Práve naopak – mohol by byť aj dosť nepekný. Niečo ako keď americká spoločnosť Apple vtrhla na trh mobilnej komunikácie a rozdrvila fínsku Nokiu, ktorá dovtedy trhu mobilnej komunikácie s prehľadom vládla.

Po roku mimoriadne silného rastu, po ktorom sa Tesla stala najhodnotnejšou automobilkou všetkých čias, je otázkou za bilión dolárov to, či Muskov náskok vo výrobe automobilov budúcej generácie je taký neprekonateľný, ako naznačuje trhová hodnota jeho firmy.

Elon Musk
Neprehliadnite

Elon Musk 2021: osobnosť roka, najbohatší človek, génius... Pre niektorých aj manipulátor

 „Keď sa dve najväčšie automobilky na svete rozhodnú, že sa teraz vrhnú na výrobu elektromobilov, tak už tu nie je žiadny priestor na špekulácie - hlavný prúd bude skrátka elektrický," poznamenal Andy Palmer, ktorý v minulosti riadil britskú automobilku Aston Martin a ktorý bol aj vo vedení japonskej automobilky Nissan.

Palmer je známy pomenovaním „duchovný otec elektromobility", pretože v Nissane stál pri zrode batériového auta Leaf.

"Očakávam, že prechod k elektrickým autám bude rýchlejší, než si ktokoľvek dokáže predstaviť."

Spôsoby, akými sa Volkswagen a Toyota rozhodli brániť svoje pozície, sa nemôžu líšiť viac, než by človek od hrdých titánov automobilového odvetvia z Nemecka a Japonska očakával.

Nemci si veria

Volkswagen je na trhu viac ako 84 rokov a postupne sa rozrástla tak, že už má vo svojej stajni tucet automobilových značiek, vyrába zhruba v 120 závodoch po celom svete a zamestnáva viac ľudí, než koľko ich žije v Detroite – centre amerického automobilového priemyslu .

Skupina Volkswagen za rok inkasovala zhruba 280 miliárd dolárov z predaja áut najrôznejších modelov.

Ilustračná foto.
Neprehliadnite

Volkswagen rozhodne o umiestnení tovární na batérie v prvej polovici roka 2022

 Za každý rok, čo je Herbert Diess na čele Volkswagenu, oznámila táto automobilka bezkonkurenčný rozpočet na elektromobilitu, konkrétne plánujú vynaložiť v nasledujúcich piatich rokoch 89 miliárd eur na elektromobily a vývoj príslušného softvéru.

„Naša transformácia bude rýchla," povedal Diess už vlani v marci na podobnej akcii, aké organizuje Tesla. „A bude väčšia, než čo toto odvetvie zažilo za posledných 100 rokov," dodal.

Od januára do októbra 2021 Volkswagen dodal na trh asi 322-tisíc plne elektrických áut, čo je o niečo viac ako polovica z plánovaných 600-tisíc.

Analytici spoločnosti Sanford C. Bernstein & Co. predpokladali, že Volkswagen ich za celý rok predá asi 450-tisíc.

„Neznamená to koniec sveta, ale nie je to ani žiadny dôvod na oslavu," upozorňujú.

Zdá sa, že šéfa Volkswagenu to nijako neznervózňuje. Architektúra, ktorú zdieľajú vozidlá ID.3 a ID.4, podporí do konca tohto roka celkom 27 rôznych elektromobilov.

Volkswagen ich bude vyrábať najprv v piatich závodoch - v Nemecku, Číne a v Českej republike - a neskôr celkom v ôsmich krajinách.

Poznan,,Poland,-,September,,13,,2017:,Key,For,Tesla,Car
Neprehliadnite

Tesla si razí cestu vpred, vlani zvýšila predaj elektrických áut o 87 percent