V Českej republike vznikajú prvé projekty na výrobu „zeleného“ vodíka, s využitím čistej elektriny z obnoviteľných zdrojov.
Skupina Solar Global v polovici budúceho roka spustí elektrolyzér, ktorý bude vyrábať túto surovinu pomocou elektriny z vlastnej strešnej solárnej elektrárne. Informuje spravodajský portál idnes.cz.
Využitie v doprave
„Je to pilotný projekt, ktorý postavíme vedľa vlastného objektu so strešnou fotovoltaickou elektrárňou s výkonom 600 kilowattov. Vyrobený vodík bude možné čerpať do osobných automobilov, chceme ho ponúknuť aj mestám do vodíkových autobusov,“ hovorí majiteľ skupiny Solar Global Vítězslav Skopal.
V Česku nemajú zatiaľ verejnú vodíkovú stanicu, preto aj záujem o vodíkové dopravné prostriedky nie je veľký. Fungujú tam iba dve neverejné stanice.
Jedno zariadenie s elektrolyzérom vyrobí až 100 kilogramov vodíka za deň. Postačí na najazdenie zhruba 10-tisíc kilometrov pre automobil, autobusu na vodíkový pohon približne na tisíc kilometrov. Elektrolyzér je pomerne objemný, zmestí sa do lodného kontajnera.
Drahá technológia
Takýto proces premeny na vodík je zatiaľ drahý . Ale je to nová technológia a očakávam, že ceny by počas troch štyroch rokov mohli klesnúť na polovicu,“ hovorí Skopal.
Skopál argumentuje aj následným zlacňovaním fotovoltaických panelov aj batérií.
„Panely stoja teraz zhruba desatinu čiastky, ktorú sme platili pred 14 rokmi, keď sme začínali. Batérie zlacneli za štyri roky približne na polovicu,“ dodáva.
Investor Budník sa s miliónovým fondom púšťa do vodíka. Potenciál nájde aj na Slovensku
Využitie pre priemysel
„Najčastejšie sa o vodíku ako o alternatíve dnes používaných palív uvažuje v energetike, priemysle a doprave. Jednou z otázok, ktoré sa riešia, je problematika „ostrovných prevádzok“, a to ako v kontexte decentralizácie energetiky, tak s ohľadom na budúcnosť napríklad nízkoemisnej výroby ocele v Európskej únii,“ hovorí výkonná riaditeľka Českého plynárenského zväzu Lenka Kovačovská.
K ďalšiemu rozvoju vodíkovej infraštruktúry sa podľa Kovačovskej prihlásil aj prevádzkovateľ prepravnej sústavy pre zemný plyn Net4Gas aj prevádzkovatelia plynárenských distribučných sústav.
Vodíková sieť do 20 rokov
„Do roku 2040 by naprieč Európou mala vzniknúť chrbticová vodíková sieť s dĺžkou 40-tisíc kilometrov a tá by sa mala ďalej rozvetvovať tak, aby umožnila čo najširšie použitie vodíkových technológií,“ hovorí Kovačovská.
Najväčší český distribútor plynu GasNet sa pripojil k celoeurópskej iniciatíve Ready4H2 (Ready for Hydrogen), ktorá prepája plynárov z 15 európskych krajín.
Tí Hľadajú spôsoby, ako do plynárenskej siete primiešavať bezemisný vodík a postupne distribuovať stopercentný čistý vodík.
Zelená energia
Skopal tvrdí, že vodík dokáže vhodne doplniť ostatné zelené ekologické alternatívy
„Vodík má veľké množstvo využitia. Raz bude alternatívou zemného plynu, pomôže riešiť energetické problémy s ropou, je možné ho vtláčať do trubiek,“ hovorí Skopal.
Firmy budú môcť týmto spôsobom riešiť obmedzenú kapacitu elektrickej distribučnej sústavy. Vyrobená energia sa s pomocou elektrolyzéra jednoducho uskladní vo vodíku a dopraví na miesto určenia.
Prvé autá na cestách
V Česku sa zatiaľ predáva na vodíkový pohon osobný automobil Toyota Mirai.
„V Európe jazdí viac ako 1 700 našich vodíkových vozidiel Mirai prvej a druhej generácie. Záujemcom z radov firiem i privátnej klientely sme v Česku predali už desať kusov modelu Mirai druhej generácie. Okrem vodíka v palivových článkoch sa Toyota venuje aj ďalším variantom, napríklad využitiu vodíka aj v spaľovacom motore,“ hovorí šéf Toyoty a Lexus SR Martin Peleška.
Hlavnou výhodou áut na vodík je v porovnaní s elektromobilmi omnoho kratšia doba tankovania. Vodíkové auto sa natankuje do desiatich minút. Cena zeleného vodíka sa na čerpacích staniciach v Nemecku pohybuje okolo 10 eur za kilogram. Pri priemernej spotrebe sú náklady približne porovnateľné s benzínom alebo naftou.