V Prahe pribudlo ďalšie premostenie ponad Vltavu pre peších a cyklistov. Tristo metrov dlhá Štvanická lávka nazývaná aj HolKa spája štvrte Holešovice a Karlín.

Počas povodní je možné jej časť zdvihnúť približne o tri metre a podľa architekta by mala odolať aj prietoku tisícročnej vody.

Poslúži cyklistom a peším

Pražský primátor Bohuslav Svoboda stavbu označil za unikátnu a prospešnú.

„Z hľadiska použitých prístupov je unikátnou stavbou a po nedávnych záťažových skúškach dúfam, že aj stavbou bezpečnou,“ povedal v piatok Svoboda pri slávnostnom otvorení lávky.

Podľa námestníka pre dopravu Zdeňka Hřiba je lávka strategická aj pre cyklodopravu v metropole, pretože spojila cyklotrasy na oboch brehoch Vltavy.

„Lávka bude slúžiť najmä peším a cyklistom, ale stavaná je tak, aby umožnila aj núdzový prejazd záchrannej služby,“ uviedol Hřib, ktorý bol predchádzajúcim pražským primátorom.

Špeciálny betón

Stavba má podľa magistrátu mnoho architektonických a technologických unikátov. Postavená je zo špeciálneho betónu, ktorého povrch pripomína lesklý biely mramor. Podľa zhotoviteľa zatiaľ nebol na takto veľkej stavbe použitý nikde v Európe.

V porovnaní s klasickým betónom, do ktorého sa používa hrubšie kamenivo a je čiastočne priepustný, je použitý betón kompaktnejší a v podstate nepriepustný.

Vďaka tomu sa predlžuje jeho životnosť, pretože voda v ňom nezamrzne. V prípade bežných mostov to prispieva k ich postupnému poškodzovaniu. Betón tejto lávky by mal podľa architekta vydržať až 500 zím.

Zdvihnutie o tri metre

Lávku podopiera päť pilierov a je zložená z vopred vyrobených kusov, ktoré na mieste spojili oceľovými lanami. Okrem prepojenia dvoch mestských štvrtí ju dopĺňa odbočka na ostrov Štvanice s viacerými športoviskami.

Od posledného piliera smerom k Holešoviciam možno lávku v prípade povodní zdvihnúť približne o tri metre. Tým by mala odolať aj prietoku tisícročnej vody.

Ďalšou zaujímavosťou je osvetlenie. Aby nevznikal zbytočný svetelný smog, architekti LED svetelné pásy integrovali do bronzového držadla zábradlia a most osvetľujú smerom nadol.

Lávku začali stavať podľa návrhu Petra Teja, Marka Blanka, Jana Mourka a Víta Najvárka v januári 2022, stála približne 352 miliónov korún (viac než 14,6 milióna eur).

Ďalšie dôležité správy

Tohtoročnú vodácku sezónu na rieke Ipeľ v regióne Novohradu ovplyvnilo najmä mimoriadne sucho. Prvé splavy v Kalonde v okrese Lučenec sa síce uskutočnili už začiatkom mája, koncom júna však už bola pre nedostatok vody rieka na prírodných úsekoch nesplavná. Na snímke z 12. septembra 2022 hať v obci Kalonda (okres Lučenec), pri ktorej sa končí splav rieky Ipľ na úseku Holiša – Kalonda. FOTO TASR – Lukáš Mužla
Neprehliadnite

Na Ipli otvorili nový most, pribudol ďalší hraničný priechod medzi SR a Maďarskom