Výrobné závody troch automobiliek a ich dodávatelia patria k hlavným pilierom našej ekonomiky, vytvárajú zhruba dva pätiny výkonu slovenského priemyslu.

„Vlani nás ovplyvňoval trh a politická situácia v Rusku a na Ukrajine. Do Ruska naši výrobcovia vyvážajú 15 percent produkcie,“ uviedol Holeček, podľa ktorého minuloročná produkcia vozidiel predbehla pôvodné odhady zväzu a jej výsledok takmer na úrovni roku 2013 označil za pozitívny. Dodal, že výpadok dodávok do Ruska dokázali automobilky nahradiť predajom v iných štátoch.

Pokles výroby odborníci očakávali aj vzhľadom na prípravu tovární na nové modely áut. Existujúcim objemom produkcie sa slovenské automobilky pohybujú blízko hranice svojich produkčných možností.

Napriek zníženiu výroby Slovensko vlani potvrdilo pozíciu najväčšieho producenta automobilov v prepočte na obyvateľa. Svoje závody v krajine majú nemecký Volkswagen, kórejská Kia Motors, francúzsky koncern PSA Peugeot Citroën a množstvo ich dodávateľov. Holeček uviedol, že slovenskí výrobcovia komponentov zabezpečujú tamojším automobilkám 40 percent súčiastok. Výraznú väčšinu svojej produkcie automobilky zo Slovenska vyvážajú.

Výsledky minuloročnej produkcie doteraz zverejnili továrne automobiliek Kia Motors a PSA Peugeot Citroën, obe zaznamenali zvýšenie výroby o asi tri percentá. Bratislavský závod Volkswagenu o svojich hospodárskych výsledkoch informuje až v marci.

Po poklese predaja nových osobných automobilov na Slovensku v roku 2013 sa trh vlani vrátil k rastu. Počet registrácií vlani stúpol o 9,5 percenta na vyše 72-tisíc vozidiel. Pozíciu jednotky na slovenskom trhu s novými osobnými autami si dlhodobo udržiava česká Škoda Auto.