Developeri vlani v Prahe predali 2 400 nových bytov, čo je najmenej za posledných 20 rokov. Medziročne sa predaje v hlavnom meste Českej republiky prepadli o 62,8 percenta. Vyplýva to z analýzy developerskej spoločnosti Ekospol, ktorá trh s novými bytmi v Prahe monitoruje.

„Tak zlý rok, ako bol ten minuloročný, som ešte nezažil,“ povedal Evžen Korec, generálny riaditeľ Ekospolu.

Zdražovanie v českom hlavnom meste

Korec uviedol, že popri drahých hypotékach sa zásadne prejavilo znovuzavedenie prísnejších požiadaviek na posudzovanie žiadateľov o hypotéku od minulej jari. „Pre tieto tvrdé podmienky stanovené Českou národnou bankou na hypotekárne financovanie nedosiahnu ani ľudia, ktorí by s tým ešte nedávno nemali problém. Vplyv na rezidenčný trh je pritom jednoznačný,“ povedal Korec.

Spoločnosť Ekospol uvádza, že v roku 2021 developeri predali dokopy 6 450 nových bytov. Len v druhom štvrťroku našlo nového majiteľa 2 350 bytov, najviac počas zverejňovania štatistík Ekospolu, čo bolo skoro rovnako ako za celý minulý rok.

Meter štvorcový nového bytu na konci minulého roka vyšiel podľa prieskumu v priemere na 147 050 korún (asi 6 100 eur), čo predstavuje medziročný nárast o 14,5 percenta. Za byt veľkosti 55 metrov štvorcových tak kupujúci zaplatí o milión korún (42-tisíc eur) viac ako rok predtým. Zdražovanie ale spomalilo, v porovnaní s tretím štvrťrokom roku 2022 vzrástla priemerná cena za meter štvorcový o jedno percento.

Ceny by mali stagnovať

Korec odhaduje, že ceny nových bytov na pražskom trhu dosiahli vrchol a budú skôr stagnovať, prípadne len mierne rásť v jednotkách percent. Zdôrazniť, že ceny z konca roka nemusia zobrazovať realitu, pretože mnoho veľkých developerov začalo k novému bytu ponúkať rôzne bonusy, napríklad vybavenú kuchynskú linku či poukaz na vybavenie bytu. Tieto ponuky konečnú cenu nového bytu znižujú, hoci nie sú oficiálne uvádzané ako zľavy, podotkol Korec.

Zásadné zlacňovanie nových bytov Korec nečaká. „Developeri nepôjdu pod náklady, za ktoré byty postavili. Radšej na čas prerušia predaj, než by realizovali stratu,“ uviedol Korec.

Ďalšie dôležité správy

Na ilustračnej snímke billboardová reklama politickej strany SME RODINA k téme výstavby nájomného bývania.
Neprehliadnite

O nájomné byty je veľký záujem, len za prvý deň prišlo cez štyritisíc žiadostí