„Aj v druhom roku od zavedenia bezplatnej dopravy na slovenských železniciach viditeľne rastie záujem cestujúcich o tento druh dopravy, nielen z pohľadu cestovania zadarmo,“ informoval rezort dopravy agentúru SITA. „Ministerstvo dopravy nateraz nepripravuje žiadne zmeny v súvislosti s bezplatnou dopravou na železniciach,“ uviedlo oddelenie pre komunikáciu s médiami a verejnosťou na ministerstve.
Bezplatnú prepravu vo vlakoch pre vybrané skupiny obyvateľov zaviedla vláda Smeru pred dvoma rokmi 17. novembra 2014. Toto opatrenie kritizovali, respektíve spochybňovali jeho rozsah opozícia, ale aj viacerí ekonómovia a odborníci na železničnú dopravu.
Zavedenie bezplatného cestovania podľa rezortu dopravy umožňuje práve vymedzeným skupinám ľudí cestovať aj tam, kde si to predtým dovoliť nemohli. Bezplatné cestovanie po železnici využívajú najviac žiaci a študenti (48 percent) a dôchodcovia (36 percent), zvyšok tvoria deti do 15 rokov a občania nad 70 rokov. Neplatiaci tvoria približne polovicu všetkých cestujúcich vo vlakoch.
„Narastá počet cestujúcich, ktorí vlakmi pravidelne dochádzajú do práce (platiaci), ktorí majú možnosť využívať 50-percentnú zľavu,“ poukazuje ministerstvo dopravy. „Fakt, že ľudia môžu cestovať lacnejšie za prácou spoločne s navýšením počtu vlakov a pridaných spojov na našich tratiach, sa pozitívne prejavil práve v náraste počtu prepravených cestujúcich na traťové predplatné lístky (týždenné, mesačné) o takmer 9 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom,“ uviedol rezort. Traťové časové lístky v septembri využívalo takmer 45-tisíc cestujúcich.
13-miliónový rozpočet
Pozitívny vplyv bezplatného cestovania sa podľa ministerstva prejavil aj v predajnosti miesteniek. Čísla a štatistiky podľa rezortu potvrdzujú pôvodný zámer tohto opatrenia, a to prilákať do vlakov čo najviac ľudí a odbremeniť preplnené cesty.
Zvýšený záujem cestujúcich priniesol aj vyššiu obsadenosť vlakov a využívanie ponúkaných kapacít. Ministerstvo preto posilnilo vlaky, pridalo vozne a boli zavedené aj nové vlaky, pričom výkony sa zvýšili o 1,7 milióna vlakových kilometrov.
Najmä platiaci cestujúci sa sťažovali na nedostatok miesta a kapacít vo vlakoch. Ministerstvo tvrdí, že ide o subjektívny pocit. V diaľkových vlakoch je zavedený systém kontingentov, čiže je v nich vyhradený počet miest, ktoré môžu obsadiť bezplatní cestujúci. Ak sa minú, neplatiaci si môže kúpiť riadny lístok alebo počkať až na ďalší vlak, do ktorého mu bude vydaný bezplatný cestovný lístok.
„Zvýšenie počtu cestujúcich vo vlakoch prinieslo aj zvýšený nápor na obslužný a vlakový personál, keď sa ľudia sťažovali na predlžovanie času registrácie, pomalý výdaj cestovných lístkov. Tie však boli zaznamenané najmä v počiatočných mesiacoch zavedenia tohto opatrenia,“ upozornili z ministerstva dopravy.
Ministerstvo dopravy v tomto aj nadchádzajúcom roku rozpočtuje na vykrytie nákladov na bezplatnú dopravu vlakmi rovnako ako v prvom roku 13 miliónov eur, nakoľko sa ukázalo, že reálne náklady sú blízke tomuto číslu.
Obmedzené mesačné lístky
Rezort nedávno uviedol, že sociálne zľavy na cestovanie vlakmi zadarmo stáli cez 14 miliónov eur. V prípade potreby bude ministerstvo dopravy spolu s rezortom financií hľadať spôsoby, ako dodatočne dorovnať reálne náklady k rozpočtovaným na tieto výkony.
Odborníci na dopravu si myslia, že uvedená suma znamená len výpadok tržieb dopravcov, najmä štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) z bezplatnej dopravy ľudí. K tomu treba započítať ďalšie náklady, napríklad na zvýšenie výkonov či prenájom vozňov.
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo žiadal od ministerstva dopravy serióznu analýzu dopadov zavedenia bezplatnej vlakovej dopravy. A to vrátane kalkulačného vzorca a vyčíslenia všetkých položiek s vplyvom na zavedenie tohto opatrenia, ktorá by tiež obsahovala vyjadrenie skutočnej potreby cestovať za prácou.
ZSSK pre zvýšený záujem o vlaky vyššej kategórie musela obmedziť použitie mesačných lístkov zadarmo v niektorých typoch vlakov, nakoľko cestujúci začali využívať zadarmo vlaky vyššej kategórie, určené na dopravu na väčšie vzdialenosti a zaberali tak miesto platiacim cestujúcim.
Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková uviedla, že za preplnené vlaky štátneho dopravcu môže práve bezplatná preprava, a nie súkromný dopravca RegioJet, či začiatkom roka zrušené štátne InterCity vlaky.