Strojvodcovia v osobnej doprave začali štrajkovať vo štvrtok o druhej v noci, strojvodcovia nákladných vlakov štrajkujú už od stredajšieho popoludnia. Protestná akcie postihla celé nemecké územie a výrazne obmedzila prevádzku diaľkových a regionálnych vlakov. Vo väčšine nemeckých veľkomiest sa úplne zastavili aj populárne mestské železnice.
Zo Slovenska len po Drážďany
DB sa snaží zabezpečiť aspoň čiastočnú prevádzku pomocou strojvodcov, ktorí nie sú organizovaní v GDL. „V diaľkovej doprave ide asi 30 percent vlakov, hlavne na chrbtových tratiach z východu na západ a zo severu na juh,“ povedal hovorca DB Achim Stauss. „V regionálnej doprave sú rozdiely, na východe krajiny jazdí asi 15 percent vlakov, na západe asi 40 percent,“ dodal.
V obmedzenej miere jazdia aj nákladné vlaky. „Snažíme sa predovšetkým zabezpečiť najdôležitejšie spojenia, ako sú dodávky uhlia do elektrární,“ uviedol A. Stauss.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) upozornila, že štrajk pravdepodobne ovplyvní aj osem medzinárodných vlakov, ktoré jazdia cez Slovensko. Vlaky v smere Praha – Drážďany – Berlín a v smere Berlín – Drážďany - Praha budú jazdiť len po Drážďany, cestu ďalej do Berlína si musia cestujúci vyriešiť inak.
„Cestujúci by pri plánovaní svojich ciest do Nemecka v nasledujúcich dňoch mali venovať vyššiu pozornosť informáciám o vlakovej doprave,“ odporúča ZSSK. Situácia sa totiž môže priebežne, podľa vývoja štrajku, meniť.
Nemecké vlakové stanice sú pre štrajk takmer prázdne, cestujúci väčšinou vopred zvolili iný spôsob dopravy. Na berlínskej hlavnej stanici sa ale dnes ráno tvorili rady pri informačných stánkoch. Medzi ľuďmi, ktorí sa snažili zistiť možnosti dopravy do cieľa svojej cesty, prevažovali cudzinci.
Železničiari už strácaj podporu
Cestujúci pre štrajk už strácajú pochopenie. Kým v októbri ešte požiadavky strojvodcov na zvýšenie miezd a skrátenie pracovnej doby podporovalo 48 percent Nemcov, teraz už to je len 21 percent, ukázal prieskum spoločnosti Forsa. Podľa 78 percent opýtaných je súčasný štrajk neodôvodnený.
Podľa televízie n-tv už aj vnútri GDL rastie nesúhlas s postupom odborov. Niektorí strojvodcovia sú presvedčení, že vedenie zväzu zachádza príliš ďaleko v snahe získať významnejšie pozíciu v rámci koncernu DB. „Všetko, čo sme chceli, bolo len trochu peňazí navyše a o niečo kratšia pracovná doba,“ povedal televízii pod podmienkou anonymity jeden z nespokojných členov GDL.
Kriticky sa k štrajku stavajú aj nemeckí politici. Kancelárka Angela Merkelová v stredu vyzvala GDL k umiernenosti pri protestoch. Sociálnodemokratický vicekancelár Sigmar Gabriel v rozhovore, ktorý vo štvrtok zverejnil denník Bild, uviedol, že odbory zneužívajú právo na štrajk a že im nejde o pracovné podmienky, ale o moc.
Súčasný štrajk na nemeckých železniciach je už šiesty od konca augusta a najdlhší v histórii DB. GDL sa najprv snažilo najmä o skrátenie pracovnej doby strojvodcov z 39 na 37 hodín týždenne a žiadali zvýšenie platov od 1. januára o päť percent. Teraz je priemerný plat strojvodcov v závislosti na odpracovaných rokoch 36- a 46-tisíc eur ročne.
Po ústupkoch oboch strán v platovej oblasti sa ale rokovania zasekli na spore o postavení GDL v rámci koncernu. Zväz žiada, aby ho koncern uznal ako jediného zástupcu strojvodcov, sprievodcov i zamestnancov jedálenských vozňov. Za strojvodca síce GDL rokuje dlhodobo, ale ostatné profesijné skupiny v rámci DB doteraz zastupoval odborový zväz EVG, ktorý má medzi nimi viac členov ako GDL a celkovo zastupuje väčší počet zamestnancov železničného dopravcu.