„Projekt duálneho vzdelávania nás stál 44 miliónov eur, jeho cieľom mala byť podpora a pozdvihnutie odborného školstva. Realita je taká, že o duálne vzdelávanie je minimálny záujem, zapojili sa doň sotva tri percentá študentov,“ varuje B. Gröhling.
Kópia Švajčiarska a Nemecka
„Slovensku hrozí, že bude musieť vrátiť Európskej únii desiatky miliónov eur, ak v duálnom vzdelávaní nebude do roku 2020 zapojených 12-tisíc študentov, pričom v súčasnosti je ich len približne 2,5-tisíc,“ upozornil B. Gröhling.
Podľa opozičného poslanca vláda systém duálneho vzdelávania v podstate len odkopírovala od Švajčiarska a Nemecka. Vytvorila tým vraj celý zhluk problémov.
Ako zlyháva projekt duálneho vzdelávania | ||
Školský rok | Počet vytvorených miest do DV (1) | Zapojených žiakov |
2015/2016 | 1 448 miest | 450 |
2016/2017 | 2 700 miest | 1 122 |
2017/2018 | ? | 1 370 |
(1) DV - duálne vzdelávanie | ||
Zdroj: Dôvodová správa k návrhu B. Gröhlinga |
„Duálne vzdelávanie nefunguje z viacerých dôvodov. Po prvé, školy, ktoré sa zapoja do duálneho vzdelávania, prídu o peniaze, pretože sa im zníži normatív na žiaka. Po druhé, žiaci sa môžu zapojiť do duálneho vzdelávania len v prvom ročníku, čiže v čase, keď ešte nepoznajú dobre svoj odbor, nemusia si byť istí, či chcú praxovať alebo či nezmenia odbor,“ varuje.
Školy systém dokážu obísť
Problém podľa poslanca predstavuje aj byrokracia. „Po tretie, zamestnávateľov a hlavne malých a stredných podnikateľov odrádza komplikovaná byrokracia a podmienky, ktoré musia splniť. Po štvrté, mnohé školy si vedia vybaviť prax u zamestnávateľa aj mimo systému duálneho vzdelávania,“ vymenoval nástrahy tímlíder SaS pre školstvo.
SaS pripravila do parlamentu novelu duálneho vzdelávania, medzi zmenami boli zrušenie krátenia normatívu školám, v duálnom vzdelávaní či zjednodušenie zapojenia zamestnávateľov do systému duálneho vzdelávania. Parlament ho ale neposunul do druhého čítania.