Podať návrh na kataster by sa malo dať aj cez internet. Vyplýva to z návrhu novely zákona o katastri, ktorú dnes schválila vláda.

Okrem toho by sa mala o desať dní skrátiť súčasná 30-dňová lehota, v ktorej kataster posúdi zmluvu o prevode nehnuteľnosti. Rýchlejšie vkladové konanie sa však má vzťahovať iba na zmluvy, ktoré si občania dajú vypracovať u notára alebo advokáta.

Ak vládny materiál schváli aj parlament, návrh na vklad nehnuteľnosti do katastra sa bude dať odoslať úradu elektronicky. Podanie cez internet síce bude treba neskôr doplniť aj papierovou verziou. Konanie by sa však malo skrátiť, keďže úradníci už listiny nebudú musieť prácne vyplňovať. Bez papierov sa zaobídu tí, ktorí pošlú dokumenty katastru s elektronickým zaručeným podpisom.

Zákon, ktorý otvorí možnosť elektronickej komunikácie s katastrom je potrebný aj na to, aby mohol Úrad geodézie a kartografie čerpať prostriedky z eurofondov. Z operačného programu Informatizácia spoločnosti by mal úrad získať desiatky miliónov eur.

Ministerstvo pôvodne navrhovalo, aby kataster musel zmluvy vypracované advokátmi alebo notármi spracovať do troch dní. Vláda však aj po pripomienkach Úradu geodézie a kartografie rozhodla, že lehota sa predĺži na 20 dní. Ak sa občan rozhodne dať si zmluvu vypracovať advokátovi alebo notárovi, podľa ministerstva bude lepšie chránený pred realitnými podvodmi. Právnici majú totiž za prípadné chyby ručiť svojim majetkom. Pôvodne ministerstvo navrhovalo, aby mali advokáti a notári na zmluvy o prevode nehnuteľností monopol, ešte vlani to však odmietol parlament.

Vo vládou schválenom dokumente sa navrhuje, aby začali zmeny platiť od 1. septembra.

Foto na titulke - Flickr.com