Víziu moderného školstva, ktorú v piatok predstavil minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling, označil prezident Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimír Crmoman pre TASR za málo ambicióznu.

„Minister predstavil niektoré čiastkové veci, ktoré nie sú dosť jasne narysované, o čo konkrétne pôjde. Sú to zväčša drobné veci, nie je v tom veľká ambicióznosť," poznamenal Crmoman. Poznamenal, že SKU sa obáva, že o zjednotení financovania pod rezort školstva sa bude len rozprávať. „Ešte pred prázdninami nám minister školstva hovoril, že na jeseň by sa malo riešiť to, že sa prenesie financovanie z ministerstva vnútra na ministerstvo školstva, čiže to nebude v dvoch rezortoch a spojí sa to. Očakávali sme, že minister predstaví niečo konkrétne," uviedol prezident SKU.

Na snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS) počas príchodu na rokovanie 47. schôdze vlády SR 28. októbra 2020 v Bratislave. FOTO TASR – Jakub Kotian
Neprehliadnite

Medzi opatrenia moderného školstva patrí aj digitalizácia, tvrdí Gröhling

„Úplne tu absentuje vzdelávanie učiteľov. Keď chceme skvalitniť školstvo, tak potrebujeme vzdelaného učiteľa," povedal Crmoman. Poukázal, že sa neobjavila ani téma, ako zlepšiť demokratizáciu na školách. Rezort školstva v oblasti ohodnotenia učiteľov plánuje zaviesť osobitné príplatky za ich výkon a kvalitu. Prezident SKU tvrdí, že už teraz riaditeľ školy môže dať učiteľovi osobné ohodnotenie, avšak musí mať na to financie. „Z tohto pohľadu to pre mňa nie je žiadna novinka. Bude dôležité, akým spôsobom bude nastavená metodika, aby sa to nedalo zneužiť," doplnil Crmoman.

Prezident SKU poznamenal, že chápe taktiku ministra školstva, ktorý tvrdí, že nejde o reformu školstva, ale bude realizovať jednotlivé opatrenia postupne. „Táto taktika je podľa mňa rozumná. Verím, že za tie štyri roky uvidíme nielen nejaké drobnosti, ale aj zásadné veci, ako je napríklad zjednotenie financovania škôl," vysvetlil Crmoman. Pochválil napríklad opatrenie, ktorým sa otvoril trh s učebnicami či debyrokratizáciu na školách. Medzi strategické opatrenia moderného školstva patrí digitalizácia, debyrokratizácia, zjednotenie financovania škôl pod rezort školstva či otvorenie trhu s učebnicami. Víziu, ako docieliť moderné školstvo, predstavil na piatkovej tlačovej konferencii minister školstva. Ako poznamenal, nepôjde o reformu, ale o súbor opatrení, ktorým sa chcú v najbližšom období venovať. Niektoré sa už podarilo aj zrealizovať.