December býva pre obchodníkov každoročne vďaka vianočným sviatkom najsilnejším mesiacom roka. V rámci Slovenska sa najviac nákupov realizuje v Bratislavskom kraji, teda na území s najvyššou koncentráciou predajní a obchodných centier a tiež s najväčšou kúpnou silou. Pandémia ale ovplyvnila predvianočné nakupovanie aj v tomto kraji.

Na snímke je Karoly Szalai, generálny riaditeľ Metro Cash & Carry Slovensko od roku 2019.
Neprehliadnite

Šéf Metra Szalai: Nevylučujem možnosť akvizícií

Bratislavčania šetriť neplánovali

Na základe výsledkov prieskumu spoločností Datamar a Mnforce, ktorý sa realizoval počas druhého decembrového týždňa vlaňajšieho roka, malo napriek koronakríze až 69 percent domácností v pláne svoje predvianočné a vianočné výdavky zvýšiť alebo ich ponechať na úrovni ako pred rokom.

Naopak, minúť menej ako rok dozadu plánovalo 31 percent opýtaných. Spomedzi tých Bratislavčanov, ktorí mali v pláne znížiť svoje výdavky, sa pri nákupoch potravín plánovalo obmedziť 19 percent, pri nákupoch predmetov dlhodobej spotreby 38 percent. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak plánovala minúť pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani.

Väčšina bratislavských domácností tiež neplánovala šetriť na vianočných darčekoch. Viac alebo rovnako ako v roku 2019 na ne malo minúť 58 percent oslovených v prieskume, realizovanom ešte v novembri. Napriek tomu si na ne zväčša neplánovali požičiavať. Po pôžičke siahlo 27 percent opýtaných obyvateľov hlavného mesta a okolia.

Obchodníci Prešovčanov akciou Black Friday neohúrili.
Zdroj: Ingrid Timková

Decembrový prieskum zároveň ukázal, že domácnosti odložili nákupy predmetov dlhodobej spotreby na neskôr, o niekoľko týždňov alebo mesiacov. Napríklad nákup oblečenia posúvalo na neskôr 35 percent opýtaných Bratislavčanov a nákup elektroniky či nábytku medzi 22 až 27 percent respondentov.

„Niekoľko dní pred Vianocami, kedy zvykne predvianočné nakupovanie vrcholiť, zostali vlani obchody zatvorené. A tak to bolo aj po sviatkoch. Predpokladáme ale, že drvivá väčšina zákazníkov uskutočnila vianočné nákupy v predstihu, časť sa presunula do online obchodov a mnohí si počkajú a na nákupy sa vrhnú neskôr, keď budú fyzické prevádzky opäť otvorené,“ komentuje analytička Wood & Company Eva Sadovská.

Podľa údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR sa v druhom polroku 2020 tržby maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhov, teda kategórie, ktorej súčasťou sú aj tržby spoločností zameraných výlučne na e-commerce zvýšili o viac ako 10 percent. Taktiež mnohé značky zamerané na predaj v kamenných predajniach začali pod vplyvom lockdownu používať viac svoje online kanály. To logicky spôsobilo určitý odliv zákazníkov do e-shopov.

Maloobchod v kríze

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa