Cestovanie vlakom po Európe môže byť veľmi komplikované. Človek sa musí vedieť orientovať nielen v rozvrhoch rôznych železničných spoločností, ale aj rezervačných systémoch. Každá európska krajina sa totiž riadi vlastnými pravidlami. Kupovanie samostatných lístkov zvykne medzištátnu cestu značne predražiť. Z hľadiska nákladov sa tak cestujúcim na presun medzi krajinami oveľa viac oplatí využiť služby nízkonákladových leteckých spoločnosti. V súčasnosti je európska vlaková doprava podľa portálu Euronews menej dostupnou voľbou pre tých, ktorí hľadajú udržateľné a pohodlné možnosti cestovania.
Dobrou správou je, že všetky tieto problémy možno čoskoro vyrieši jednotný európsky rezervačný systém pre vlakové lístky. Jeho zavedenie navrhol nový eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas, ktorého cieľom je presadzovanie udržateľnej dopravy a dekarbonizačných riešení. „Je nepochopiteľné, že ani v roku 2024 niečo takéto neexistuje,“ dodal.
Vďaka novému systému bude podľa neho kupovanie lístkov na vlak rovnako jednoduché ako kúpa leteniek. Okrem toho umožní občanom cestovať do viacerých destinácií na jeden lístok, a teda aj lacnejšie než doteraz. Ako bude systém vyzerať ešte nie je jasné, no k jeho spusteniu by mohlo dôjsť niekedy v roku 2025. Inšpiráciou by mohli byť aj portály Rail Europe či Omio, kde si cestujúci ešte stále musia kupovať samostatné lístky pre jednotlivé krajiny, ktorými budú prechádzať.
Tzitzikostas navrhol aj vytvorenie vysokorýchlostnej železničnej siete medzi európskymi hlavnými mestami. Eurokomisárovým cieľom je pomocou ekologických a digitálnych inovácií zabezpečiť, že bude cestovanie po bezpečné, dostupné a cenovo výhodné. Jeho ambiciózne plány už podporila aj Komunita európskych železničných a infraštruktúrnych spoločností (CER), ktorá zastupuje vyše 70 železničných firiem a národných asociácií po celej Európe.