Čo to teda bude znamenať pre kancelárske priestory? Ako budú vyzerať naše pracoviská po skončení pandémie? A ako tieto zmeny vnímajú developeri a prenajímatelia? Pradiareň 1900 je už teraz pripravená na viac rôznorodých spoločných priestorov či menšie kancelárie.
Aj po odznení aktuálnej situácie je vysoko pravdepodobné, že sa do „starých pracovných koľají“ nevrátime tak úplne. Už prvé výsledky prieskumu spoločnosti Colliers ukázali, že až 82 % ľudí by po skončení karantény chcelo zostať pracovať z domu aspoň jeden alebo dva dni v týždni. Viac ako polovica ľudí pritom uviedla, že sa ich produktivita pri home office nezmenila.
Čoraz väčší podiel práce z domu sa zrejme podpíše aj pod veľkosť či rozloženie priestoru v kanceláriách. Už pred koronavírusom totiž mnohé firmy zistili, že veľká časť ich priestorov zostáva nevyužitá. Odhaduje sa, že v období plnej prevádzky sa za štandardných podmienok nachádza v kanceláriách asi 70 – 90 % zamestnancov a v období zníženej prevádzky (spravidla počas dovolenkovej sezóny) to v niektorých z nich klesá na iba 50 %.
„Dá sa očakávať, že zavádzanie práce na diaľku sa pandémiou ešte väčšmi urýchli. V Pradiarni 1900 sme preto pripravení vyjsť klientom v ústrety aj pri správnom navrhnutí kancelárskych priestorov aj vzhľadom na súčasnú situáciu,“ hovorí manažérka prenájmu spoločnosti YIT Slovakia Michaela Ochmanová.
Okrem vnútorného usporiadania priestorov budú nájomcovia dbať aj na denzitu v spoločných priestoroch. Vzhľadom na vzdušné spoločné priestory s veľkým počtom výťahov a viacerými schodiskami sa nestane, že by sa klienti museli vo veľkom počte stretávať aj vo výťahoch, ako je to vo výškových budovách.
Nech žije kreativita a hravosť
Kým niektoré firmy budú kancelárie meniť, časť z nich pôjde zrejme inou cestou – prehodnotia podiel pracovných a relaxačno-kreatívnych zón. Pribudne tak ešte viac priestorov na tímový brainstorming, chill out zón či meeting pointov. Už dnes sú pritom na Slovensku aj firmy, v ktorých tieto kreatívne zóny tvoria až 70 % priestoru.
Možnosť výberu
Ruka v ruke s prechodom na prácu z domu zavádzajú mnohé firmy aj tzv. share desk policy. Ide o koncept, pri ktorom nemáte svoje fixné pracovné miesto, ale každý deň si môžete vybrať, kde budete sedieť. V tomto prípade z dôvodu vracania sa do kancelárií po uzávere môžu firmy výhodnejšie uplatňovať aj 2 metrové rozostupy a časť zamestnancov môže pracovať z kancelárie a časť z domu. Výhodné to môže byť najmä v kanceláriách, ktoré sú riešené ako open space.
Ak časť dňa nechcete byť rušení a vyhovuje vám skôr tichšia pracovná zóna, zvolíte si napríklad huddle room, teda akúsi menšiu zasadačku, v ktorej sa viete zatvoriť a nerušene pracovať.
Naopak, ak vás v daný deň čaká viac tímovej práce, zvolíte si hniezdo, teda združené stoly, ktoré vám poskytnú priestor na interakciu s kolegami.
Kancelárske priestory v Pradiarni 1900 sú stále k dispozícii. Môžete si ich pozrieť v rámci virtuálnej prehliadky alebo si dohodnúť osobnú prehliadku na [email protected].