Každá jedna zoznamovacia šou divákovi sľubuje dramatické chvíle a zábavu. V Spojených štátoch ich aj preto pravidelne sledujú milióny ľudí, ktorí sú zvedaví, komu sa podarí vybojovať si svoj šťastný koniec. Dôvod je jednoduchý – keď je v stávke niečo tak nepredvídateľné ako láska, divák vie od obrazovky len ťažko odtrhnúť oči. Zoznamovacie šou sú úspešné aj vďaka zázračnému receptu, ktorý sa Hollywoodu podarilo vymyslieť.
Tento recept dokáže verných divákov zaujať každú vysielaciu sezónu a spoločnosti to dobre vedia. V roku 2022 zarobila šou „90-dňové zásnuby“ na reklamách až 73,8 milióna dolárov – vyše trojnásobok sumy z roku 2018. V tom istom roku dva seriály, ktoré sú ekvivalentom slovenskej „Ruže pre nevestu“, zarobili vďaka reklamám dovedna 94,4 milióna dolárov. Sadzby pre reality šou sa síce pohybujú nižšie než pre scenáristické programy, akým sú „Paničky z New Jersey“, no aj tak ide o výnosný biznis, píše agentúra Bloomberg.
Recept na úspech
Zatiaľ čo lacné kulisy, obmedzený rozpočet na výrobu a nenároční účinkujúci sú väčšinou známkou zlého programu, pre zoznamovacie šou sú práve tým ťahačom, ktorý púta pozornosť divákov nielen na obrazovkách televízorov, ale aj na streamovacích platformách. Za ich úspech sčasti môže aj skutočnosť, že sa dajú natáčať vo veľkom objeme. „Musia mať viac epizód a viac obsahu, aby sa na ne divák ‚namotal‘,“ prezradil výkonný riaditeľ ITV štúdia Mike Beale.
Výroba zoznamovacích šou bola vždy relatívne rýchlou záležitosťou. Vzostup streamovacích platforiem ale zvýšil konkurenciu, a tak museli štúdiá výrobné procesy ešte viac skrátiť, aby vyhoveli dopytu divákov. Producent Troy DeVolld pracoval na programoch, ktoré sú ekvivalentom slovenských šou „Ruža pre nevestu“ a „Let’s dance“, a do sveta šoubiznisu prvýkrát vkročil v roku 2000. Úprava jednej hodinovej epizódy vtedy trvala šesť až osem týždňov. Dnes má na to zhruba osem dní.
Pokiaľ ide o obsadenie, odmeny pre účinkujúcich sú v porovnaní so scenáristickými programami a dokonca aj inými typmi reality šou oveľa nižšie. Hlavná hviezda šou ako „Ruža pre nevestu“ v Spojených štátoch dostane zhruba 100-tisíc dolárov za sezónu, zatiaľ čo ostatní súťažiaci nedostávajú vôbec nič. Účinkujúci scenáristických relácii za sezónu dostanú pokojne aj milión.
Ďalší zdroj príjmov
Pre súťažiacich, ktorí peniaze za účinkovanie nedostanú, sú tieto zoznamovacie šou platformou na získanie nových fanúšikov na sociálnych sieťach. Niektorí účinkujúci dokázali vďaka novonadobudnutej sláve ročne zarobiť vyše milión dolárov. Od podcastov cez knihy po ďalšie zábavné relácie a dokonca výrobky, hviezdy reality šou zarábajú na čom sa len dá.
Jason Tartick, ktorý sa v roku 2019 zúčastnil amerického ekvivalentu „Ruže pre nevestu“, dal po odvysielaní šou v práci výpoveď a začal sa naplno venovať influencerstvu na sociálnych sieťach, čo mu vynieslo vyše milióna dolárov. Okrem toho začal vydávať podcast, ktorý mu v roku 2021 zarobil zhruba 150-tisíc dolárov.