Niektoré bežne používané inteligentné zariadenia, ako sú kuchynské spotrebiče, smart hodinky a reproduktory, obsahujú sledovacie technológie, ktoré môžu výrazne zasahovať do súkromia používateľov. Na tento problém upozornila britská spotrebiteľská organizácia Which?, ktorá testovala tri modely teplovzdušných fritéz. Pri pokuse o pripojenie týchto zariadení cez aplikáciu sa od používateľov vyžadovalo povolenie na nahrávanie zvuku z ich telefónu.

Moderné smart fritézy umožňujú používateľom plánovať varenie na diaľku, čo je funkcia, ktorú sprostredkúva aplikácia na smartfóne. Testy odhalili, že aplikácia k fritéze od čínskej značky Xiaomi obsahovala sledovače pre Facebook a reklamnú sieť TikTok. Navyše, fritézy Xiaomi a Aigostar posielali osobné údaje používateľov na servery v Číne, čo bolo síce uvedené v ich zásadách ochrany osobných údajov, no veľa používateľov tento prenos údajov pravdepodobne prehliada.

Testy sa zamerali aj na inteligentné hodinky, ktoré si vyžadovali povolenia cez telefón vrátane prístupu k polohe, nahrávania zvuku a k uloženým súborom. Which? tiež zistil, že digitálne reproduktory boli vopred vybavené sledovacími technológiami pre Facebook, Google a marketingovú spoločnosť Urbanairship, uvádza britský The Guardian.

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Kto chce zarobiť, musí rozmýšľať ako pri hraní „3D šachu“, tvrdí uznávaný investor

Úrad komisára pre informácie (ICO), ktorý je nezávislým regulátorom ochrany osobných údajov v Spojenom kráľovstve, uviedol, že výsledky týchto testov „ukazujú, že mnohé produkty nielenže nespĺňajú očakávania v oblasti ochrany údajov, ale ani očakávania spotrebiteľov“. ICO pripravuje nové usmernenia pre výrobcov inteligentných produktov, ktoré by mali byť zverejnené na jar 2025.

Šéfredaktor časopisu Which? Harry Rose upozornil, že výrobcovia smart technológií zbierajú dáta často netransparentne a vyzval na dôrazné presadzovanie pravidiel ICO, najmä voči spoločnostiam pôsobiacim v zahraničí.

V reakcii na zistenia Which? spoločnosť Xiaomi uviedla, že rešpektovanie súkromia používateľov je jednou z jej hlavných hodnôt a že dodržiava britské zákony o ochrane údajov. „Nepredávame žiadne osobné údaje tretím stranám,“ uviedla firma.

Ďalšie dôležité správy

Man,Investor,From,China.,Prc,Flag,Near,Trader.,Crisis,Of
Neprehliadnite

Čína oberá európske firmy o zisky. Potvrdzuje to priemysel aj sektor technológií