Súťaž na opravu vozoviek ciest I. triedy za dvesto miliónov eur, ktorú realizovala Slovenská správa ciest (SSC), bola komplikovaná a sprevádzalo ju množstvo námietok zo strany uchádzačov aj Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Správe ciest sa súťaž podarilo uzavrieť až na druhý pokus a na konci septembra podpísala zmluvy s troma úspešnými uchádzačmi.
Kontroverzným tendrom sa však zrejme bude ešte zaoberať polícia. Národnej kriminálnej agentúre (NAKA) bolo minulý týždeň doručené anonymné trestné oznámenie, podľa ktorého víťaz tendra, spoločnosť Cestné stavby Liptovský Mikuláš (CSLM) prispôsobil svoje účtovníctvo tak, aby spĺňal podmienky požadované obstarávateľom. Firma obvinenia odmieta, účtovníctvo vraj menila kvôli štátnej pomoci s koronavírusom a podmienky by splnila aj bez toho.
Opravy ciest prvej triedy dostali zelenú. Strabag s námietkami neuspel
„Podanie bolo doručené, bude pridelené vyšetrovateľovi, ktorý po jeho vyhodnotení rozhodne o ďalšom postupe,“ potvrdil pre týždenník TREND hovorca policajného zboru Michal Slivka. O podaní trestného oznámenia boli informované aj ďalšie úrady, ako napríklad Najvyšší kontrolný úrad, Protimonopolný úrad, ÚVO či samotná Slovenská správa ciest. Viaceré z nich informáciu potvrdili.
Ťažko splniteľné podmienky
Podmienky účasti v súťaži, ktorá de facto rozdelila trh s opravami ciest prvej triedy na štyri roky medzi troch úspešných uchádzačov, boli nastavené prísne. Pôvodne až natoľko, že ich ÚVO označil za diskriminačné voči malým a stredným podnikom a súťaž zrušil.
SSC preto začala vlani v októbri práce obstarávať nanovo s istými zmenami. Znížila hranicu požadovaných tržieb uchádzačov za posledné tri roky z osemdesiat na dvadsaťštyri miliónov eur a formálne súťaž rozdelila na tri časti – západ, stred a východ. V súťažných podkladoch však ostali prísne požiadavky na referencie. Zúčastniť sa mohli len firmy alebo združenia, ktoré preukázali, že realizovali za posledných päť rokov práce za minimálne jeden milión eur, a to každým zo štyroch hlavných technologických postupov veľkoplošnej opravy ciest.
Práve v doložení požadovaných referencií má byť podľa trestného oznámenia anonymne podaného na NAKA problém. „Podľa našich informácií uchádzač, ktorý sa vo verejnej súťaži umiestnil na prvom mieste, nespĺňal v čase predloženia ponuky podmienky účasti,“ píše v trestnom oznámení, ktoré má TREND k dispozícii, anonymný oznamovateľ. Referencie na použitie technológie recyklácie za studena a recyklácie za horúca, ktoré ako referencie predložili prví dvaja uchádzači, majú byť podľa oznámenia zhodné a vzťahujú sa na rovnaké stavebné práce.
Najnižšiu sumu v každej z troch častí súťaže ponúklo združenie firiem Cestné stavby Liptovský Mikuláš a MBM-Group. Mikulášski cestári patria pod tunelársku firmu Tubau bratislavského podnikateľa Vladimíra Ondriša, námestovská MBM zasa do skupiny firiem oravského podnikateľa Vladimíra Pavelku. Druhú najnižšiu ponuku v troch častiach tendra dal švédsky stavebný gigant Skanska. Rámcová zmluva sa ušla aj združeniu Doprastav a Eurovia, ktoré skončilo na treťom mieste.
Zmeny v účtovníctve
Vloženie cudzej referencie by nebolo možné bez úpravy údajov v účtovníctve firmy. Z verejne dostupných údajov Obchodného registra vyplýva, že spoločnosť Cestné stavby Lipovský Mikuláš skutočne vložila za rok 2019 do Zbierky listín dve účtovné závierky. Tie sa líšia v čistom obrate spoločnosti. V porovnaní s prvou sa druhá uzávierka líši sumou viac ako jeden milión eur.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?