Veľké pickupy a modely SUV, najmä tie s plochým predným nárazníkom, sú nielen na pohľad hrozivejšie, ale pre chodcov aj smrteľnejšie. Podľa spravodajského portálu CNN to vyplynulo z najnovšej štúdie Poisťovacieho inštitútu pre bezpečnosť na cestách (IIHS).

Výskumníci z inštitútu analyzovali záznamy z takmer 18-tisíc nehôd, pri ktorých došlo k zrážke chodca. Zistili, že autá s prednými nárazníkmi, ktoré boli 40 a viac palcov (100 a viac centimetrov) nad zemou, majú o 45 percent väčšiu šancu, že chodca pri zrážke zabijú.

Aj v prípade nižšieho auta existuje väčšia pravdepodobnosť, že dôjde k usmrteniu alebo vážnemu zraneniu chodca, ak je predný nárazník takmer plochý a predná kapota vychádza z čelného skla priamo. Vo všeobecnosti majú vozidlá s hranatou prednou časťou, aj keď sú len strednej výšky, zhruba o 26 percent väčšiu šancu chodca pri zrážke usmrtiť.

„Inžinieri môžu vozidlá urobiť pre chodcov menej nebezpečné tým, že znížia prednú časť kapoty a navrhnú mriežku a kapotu s nakloneným profilom,“ povedal Wen Hu, vedúci výskumný inžinier pre dopravu v IIHS. Dodal, že masívne hranaté predky nemajú žiadnu okrem estetickej funkcie.

Výskumníci zo štúdie vynechali vozidlá s funkciou automatického brzdenia s detekciou chodcov. Táto technológia je v autách čoraz bežnejšia a ukázala sa účinná pri znižovaní zranení chodcov. Národná správa pre bezpečnosť na cestách Spojených štátov navrhla, aby bolo zavádzanie funkcie povinné.

Ďalšie dôležité správy

Škoda Kodiaq PHEV
Neprehliadnite

Nová generácia obľúbeného SUV prináša technológie, ktoré neponúkajú ani luxusnejšie automobily