Veľké pickupy a modely SUV, najmä tie s plochým predným nárazníkom, sú nielen na pohľad hrozivejšie, ale pre chodcov aj smrteľnejšie. Podľa spravodajského portálu CNN to vyplynulo z najnovšej štúdie Poisťovacieho inštitútu pre bezpečnosť na cestách (IIHS).
Výskumníci z inštitútu analyzovali záznamy z takmer 18-tisíc nehôd, pri ktorých došlo k zrážke chodca. Zistili, že autá s prednými nárazníkmi, ktoré boli 40 a viac palcov (100 a viac centimetrov) nad zemou, majú o 45 percent väčšiu šancu, že chodca pri zrážke zabijú.
Aj v prípade nižšieho auta existuje väčšia pravdepodobnosť, že dôjde k usmrteniu alebo vážnemu zraneniu chodca, ak je predný nárazník takmer plochý a predná kapota vychádza z čelného skla priamo. Vo všeobecnosti majú vozidlá s hranatou prednou časťou, aj keď sú len strednej výšky, zhruba o 26 percent väčšiu šancu chodca pri zrážke usmrtiť.
„Inžinieri môžu vozidlá urobiť pre chodcov menej nebezpečné tým, že znížia prednú časť kapoty a navrhnú mriežku a kapotu s nakloneným profilom,“ povedal Wen Hu, vedúci výskumný inžinier pre dopravu v IIHS. Dodal, že masívne hranaté predky nemajú žiadnu okrem estetickej funkcie.
Výskumníci zo štúdie vynechali vozidlá s funkciou automatického brzdenia s detekciou chodcov. Táto technológia je v autách čoraz bežnejšia a ukázala sa účinná pri znižovaní zranení chodcov. Národná správa pre bezpečnosť na cestách Spojených štátov navrhla, aby bolo zavádzanie funkcie povinné.