Pri pohľade na takmer prázdne regále v nemeckých supermarketoch sa mnohí nestačia diviť. Situácia nedostatku tovaru je v Nemecku stále výnimočná. Počas prvej vlny pandémie covid-19 sa vykúpili cestoviny a toaletný papier. Na jar tohto roku sa Nemci kvôli vojne na Ukrajine obávali nedostatku múky.

Na sociálnych sieťach sa začali šíriť fotky prázdnych, zívajúcich regálov a o nemeckej nákupnej horúčke sa začali dokonca písať piesne.

Zákazníci si v týchto dňoch pri hľadaní svojich obľúbených výrobkov opäť s úžasom pretierajú oči: v supermarkete niekedy chýba ich obľúbená Cola, inokedy krmivo pre psov alebo dezodorant. Tentokrát však nedostatok tovaru v supermarketoch nezapríčinili zákazníci.

Hádka koncernu Mars so spoločnosťami Rewe a Edeka

Dôvodom konfliktu sú vyjednávania o cenách, ktoré v súčasnosti prebiehajú medzi veľkými výrobcami potravín a etablovanými obchodníkmi. V hádke zohrávajú veľkú úlohu peniaze a taktiež otázka, kto je z hľadiska marže silnejší.

Aktuálny príklad: Skupina Rewe (vrátane diskontu Penny) a skupina Edeka (vrátane Netto a Marktkauf) čakajú bez úspechu na dodávky od amerického koncernu Mars. Spoločnosť Mars zarába miliardy - a nielen predajom sladkých tyčiniek. Do predajného portfólia spoločnosti Mars patrí aj krmivo pre domáce zvieratá, cestoviny a ryža.

Spor sa natoľko stupňoval, že na rozdiel od predchádzajúcich rokov, musí jeho následkom čeliť aj verejnosť. Spoločnosť Rewe uviedla nové cenové požiadavky. Navýšenie cien sa nedá ospravedlniť ani súčasnými vysokými cenami surovín a energií. Spoločnosť Edeka reaguje na tento problém veľmi priamo: zaujala stanovisko, že ide o agresorov a priemyselné skupiny, ktoré sa snažia ukázať svoju moc na trhu.

,,Nielen spoločnosť Mars, ale aj mnohé ďalšie medzinárodné skupiny značiek, ako napríklad Coca-Cola alebo Procter&Gamble, sa v súčasnosti snažia zviesť na vlne inflácie s prehnanými cenovými požiadavkami, aby zvýšili svoje výnosy. Využívajú jednostranné zastavenie dodávok ako prostriedok nátlaku na maloobchodníkov," uvádza tlačový tím spoločnosti Edeka.

Inflácia spôsobuje "vojnovú situáciu"

Spoločnosť Mars sa k sporu s nemeckými obchodnými reťazcami nechcela vyjadriť. O rozhovor s novinármi prejavila záujem spoločnosť Markenverband, ktorá zastupuje približne štyristo spoločností - vrátane spoločností Coca-Cola, Dr. Oetker a August Storck. Andreas Gayk, výkonný riaditeľ pre právne a politické záležitosti, vyzýva potravinové reťazce, aby naďalej vyjednávali.

Thomas Roeba uviedol, že boj o moc medzi výrobcami a maloobchodníkmi je spôsobený najmä vysokou mierou inflácie. Roeba uviedol, že ceny sú často stanovené na rok dopredu. Tí ktorí neodhadnú nárast alebo pokles inflácie správne, majú podľa Roeba neskôr problém. ,,Chyba pri vyjednávaní o cene môže mať dvoj-, troj- alebo štvornásobne vyšší dopad ako mala v minulosti."

Neznačkový tovar vyhráva

Ďalším dôvodom cenového rastu je nákupné správanie Nemcov, ktoré sa v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi výrazne zmenilo. Spoločnosť pre výskum spotreby (GfK) zaznamenala nárast tendencie šetriť a "vyberať si".

,,Od júna mnohí nakupujúci aktívne hľadajú nižšie ceny, a preto rýchlo navštívia predajcu, ktorého predtým nemali na svojom zozname," tvrdí GfK.

Nemci oveľa častejšie ako v minulosti vyhľadávajú vlastné značky obchodných skupín - "Gut und Günstig" od spoločnosti Edeka, "ja!" od spoločnosti Rewe alebo "K-Classic" od spoločnosti Kaufland. Ceny výrobkov týchto značiek v posledných mesiacoch taktiež prudko vzrástli. Podľa spotrebiteľského poradenského centra sú však stále až o 40 percent lacnejšie ako porovnateľné značkové výrobky. Podiel súkromných značiek na celkovom predaji v maloobchode s potravinami sa už roky pohybuje okolo 40 percent. Odborníci predpokladajú, že by sa vzhľadom na súčasnú situáciu mohol zvýšiť.

Doba bielych obalov sa skončila

Odborník na značky Oliver Errichiello upriamil pozornosť na nedávny vývoj v tomto segmente trhu. Čas obyčajných bielych obalov sa skončil, povedal hamburský profesor.

Dôležitosť vlastných značiek pre maloobchodné reťazce sa v dôsledku cenového sporu s výrobcami navýšila. Nie je neobvyklé že supermarkety a diskonty aktívne propagujú svoje vlastné značky, pričom sa odvolávajú na často drahšie značkové výrobky. Lidl a Kaufland chcú v záujme zabezpečenia vlastných značiek a lepšieho postavenia v spore so značkovými výrobcami kúpiť továreň na cestoviny v Erfurte. Ak by tento krok schválil kartelový úrad, rezance z Erfurtu budú v budúcnosti pravdepodobne k dispozícii výhradne v Lidli a Kauflande.

,,Výrobky sa už takmer nelíšia. Súkromné značky majú teraz nárok na dizajn a tiež na kvalitu. Spoločnosť Rewe hlási dynamický nárast svojich vlastných značiek. Niekedy bol rast dokonca dvojciferný."

Ďalšie dôležité informácie