Šéf Volkswagenu Oliver Blume musí okrem spomalenia dopytu po elektromobiloch a konkurencie z Číny čeliť aj silným nemeckým odborom. Napätie v najväčšej európskej automobilke vyvrcholilo tento týždeň, keď Volkswagen oznámil, že plánuje zrušiť 30 rokov starú schému zväzujúcu spoločnosť zachovať pracovné miesta a uvažuje aj o zatváraní závodov v Nemecku.
Moritz Kronenberger, portfólio manažér vo firme Union Investment, ktorá je akcionárom Volkswagenu, označil tieto plány za útok na „dve posvätné kravy“ spoločnosti, uvádza web finance.yahoo.com.
O. Blume tak smeruje k nevyhnutnému stretu s IG Metall, jednou z najsilnejších odborových organizácií v Nemecku, ktorej hlavnou úlohou je ochrana pracovných miest a závodov, ako aj zachovanie priaznivých pracovných podmienok v najväčšej európskej ekonomike.
Predsedníčka zamestnaneckej rady koncernu Volkswagen Daniela Cavalloová uviedla, že odbory budú „urputne odporovať“ týmto plánom a vylúčila akékoľvek zatváranie závodov počas jej pôsobenia. Zároveň varovala, že stretnutie zamestnancov s vedením, ktoré sa uskutoční v stredu (4. septembra), bude „veľmi nepríjemné“.
Čínska automobilka BYD využíva futbalovú horúčku v Nemecku a dobieha Volkswagen
Volkswagen zatvoril posledný závod v roku 1988, keď ukončil výrobu v Pennsylvánii. V júli tohto roku oznámil, že zvažuje zatvorenie továrne Audi v Bruseli, pričom ako dôvod uviedol prudký pokles dopytu po luxusných elektromobiloch.
Problémom je, že nemecký priemysel v dôsledku vysokých energetických a mzdových nákladov zaostáva za globálnou konkurenciou, čo núti niektoré z najvýznamnejších firiem vrátane Thyssenkrupp prehodnocovať dlhodobé dohody so zamestnancami, ktoré boli doteraz považované za nedotknuteľné.
Investori si to uvedomujú, čo sa odrazilo aj na výkone akcií Volkswagenu, ktoré za posledných päť rokov klesli takmer o tretinu. Volkswagen je pozadu s realizáciou 10-miliardového európskeho úsporného programu pre hlavnú značku, zároveň potrebuje financovať kľúčové medzinárodné projekty vrátane možnej investície vo výške päť miliárd dolárov do amerického výrobcu elektromobilov Rivian a partnerstva s čínskou spoločnosťou Xpeng.